Är 2014 året du gör en förändring?

Är du redo för att göra något extra för dig själv 2014?

2014, blankt papper

Litet eller stort, små saker gör också skillnad i långa loppet. Det kan ge effekter som att du känner dig piggare, är friskare, har mer energi, större livsglädje, bättre sömn.

För egen del gjorde jag flera förändringar under 2012 för att uppnå ett hälsosamt och balanserat liv. Komma igång med regelbunden träning och bra kost fick mig att gå ned i vikt och uppfylla min dröm att springa ett halvmaraton. Hur? Med vilja, mod och engagemang. Själv kommer jag jobba vidare med min egen utveckling även 2014. Jag kommer bygga vidare på god hälsa och livsbalans och tränar för fullt inför mitt första maraton som går av stapeln sista maj i år i Stockholm.

När du är redo för en ny målsättning försäkra dig om att det är av stor vikt för dig. Varför är det viktigt för dig? Det skall vara tidssatt, möjligt att uppnå, vara mätbart och realistiskt i form av tid att sätta av. Glöm inte bort att ha roligt på vägen och lägg upp delmål. Var aldrig rädd för att ta hjälp av omgivningen. De kan peppa och stötta dig på vägen.

Förslag på förändringar kan t ex vara:

  • Lägga in två 30 minuters promenader varje vecka
  • 15 minuters styrkeövningar två morgnar i veckan
  • Äta regelbundna måltider, frukost, lunch och middag och någon frukt
  • Äta mer frukt, grönsaker och dricka vatten istället för läsk. Ha en vattenkaraff på skrivbordet.
  • Få till träningspassen genom att planera in i kalendern.
  • Unna dig lucka för egentid i kalendern ibland.
  • Umgås med människor som får dig att må bra.
  • Nytt jobb kan ge stimulans och nya utmaningar.

Sugen på att komma igång 2014 för att må bättre? Håll dig uppdaterad genom att prenumerera!