Att ladda upp inför tävling!

Hur förbereder du dig? Har du något vinnarkoncept?

middag

Det finns många sätt att förbereda sig inför tävling. Alla hittar sin rätta formel efter lite laborerande. Jag ser till att ladda både mentalt och fysiskt och veckan innan ser jag till att äta eller dricka extra av nitratbaserade livsmedel för att höja syreupptagningsförmåga och uthållighet under mina löptävlingar. Många studier påvisar flera positiva effekter av att äta t ex spenat och rödbetor med mera. Koffein är ett annat tillskott som är vanligt för bättre prestation och kan tas både i gelform eller tabletter för att veta exakt mängd.

God sömn, lagom stressnivå, rätt mängd vätska och bra saltbalans är saker jag prioriterar när jag ska prestera på topp. Som löpare äter jag redan en hel del kolhydrater i min kost och någon extra kolhydratladdning brukar inte bli av för min del även om det fungerar väldigt bra för många. Min kropp har lärt sig att använda fett på ett effektivt sätt när jag är ute på mina långpass och vatten räcker utmärkt. På långdistanstävlingar kompletterar jag med kolhydratgel med koffein var 8:e kilometer för att höja prestationen lite extra. Många fyller på med kolhydrater ordentligt dagarna före tävling så kallad kolhydratladdning och fyller på regelbundet under tävlingsloppet.

För mig är det utöver träningsplanering också viktigt med mental förberedelse. Kropp och knopp behöver vara i balans för att fokusera rätt.

Jag önskar dig all lycka nu när tävlingssäsongen är igång för fullt! Kom ihåg att ha riktigt roligt hälsar Snabbfoting!