Förbättra resultaten i din träning! Ät och träna rätt!

Genom att planera träning och kost kan du få avsevärt bättre resultat oavsett sport du tränar.

ewaboxning

Kroppen behöver bränsle för att prestera på topp och att äta bra under dagen och i anslutning till träningspass är viktigt för uppbyggnad, återhämtning och minskad nedbrytning av muskler efter tuffa träningspass.

För att göra det enkelt så kan man generellt säga att din energinivå är i balans när du äter och motionerar utan att gå upp eller ned i vikt. Att äta alldeles för lite eller för mycket kan båda resultera i viktuppgång eller ökad fettprocent. För att bygga muskler behövs mer mat i kombination med ökad träning som utmanar musklerna.

Några enkla tips kring kost:

  • Fyll på med något lättsmält att äta innan träningen
  • Drick vätska under träning och fyll på med kolhydrater om du kör tuffa pass.
  • Ät protein spritt flera gånger över dagen om du vill bygga muskler och inte allt i en måltid.
  • Protein behövs i direkt anslutning efter träningspassen kombinerat med kolhydrater.

En balanserad kost och att du får i dig rätt energimängd kommer hjälpa dig till bättre resultat i både konditions- och styrketräning.

Några ideér kring träning:

  • Variera träningen så kroppen utmanas. Att göra samma övningar löpande utan förändring kommer få din utveckling att stanna.
  • Våga belasta dina muskler vid styrketräning, de behöver utmanas för att du ska uppnå resultat

Har du frågor och funderingar får du gärna höra av dig till mig! Kom igång redan i sommar med att ta din träning till en ny nivå!

Vill du ha uppdateringar kan du gilla Snabbfoting på Facebook.