Spänstträning för nyfikna löpare! För dig som vill bli snabbare!

Är du nyfiken på plyometrisk träning eller så kallad spänstträning? Som löpare har du en hel del att vinna på denna träningsform.

IMG_1575

Att lägga till spänstträning i de ordinare rutinerna är bra av olika skäl, både på korta och långa distanser för de som springer. Några av fördelarna är:

  • Resulterar i större explosivitet och högre hastighet
  • Bättre spänst i steget under långvarigt arbete
  • Effektivare nervsystem

Som maratonlöpare är det perfekt att träna spänst för att orka bibehålla ett bra löpsteg hela loppet. Spänstträning hjälper dig att träna upp snabb markkontakt så du inte fastnar i marken i sista delen av loppet, när du börjar bli trött.

För att använda den här sortens träning bör du vara i form rent styrkemässigt och van vid träning. Spänstövningar är en sorts hoppträning som ställer krav på stora delar av kroppen och nervssytemet. Nybörjare börjar med ett lägre hoppantal och de bör ha tränat styrketräning i nära ett halvår som grund att stå på innan start för att undvika för stor belastning på kroppen.

Tre förslag på övningar efter uppvärmning:

  • Vriststuds
  • Knäböj med hopp
  • Längdhopp

Har du frågor om antal hopp eller hur ett program kan sättas ihop är det bara att klicka på kontaktfliken.

Ha en skön sommar och lycka till i din träning! Följ Snabbfoting på Facebook för fler artiklar.