Våga välja glädje och sköna rundor! Långpassets syfte gör extra bra för mig.

Långpass för mig är oftast ren glädje och njutning med fina intryck och en nästan meditativ träningsform. Jag väljer ofta fina sträckor med vatten och vacker natur. Inför mitt maraton blev långpassen ofta två till tre timmar i lättsam fart och det var en stående punkt varje helg. Det krävs en hel del mental styrka för att vara ute så länge och jag älskar det.

ekerö

För att utvecklas i löpning behövs ett varierat upplägg och långpasset är en del av mina träningspass inför halvmarathon som är min huvudsakliga distans just nu. Jag tränar numera mest för att bli snabbare men långpassen behövs för att klara långa distanser, för mig och andra löpare.

Långpassen är till för alla som springer långt och en viktig ingrediens för att bygga upp vävnadstålighet och klara belastning. Ett långpass sker i en fart som oftast har en lätt känsla i kroppen just för att klara av att vara ute länge och vänja senor och ligament. Distans byggs sakta men säkert upp för att hantera det långvariga arbetet och alla stötar i varje steg. Det finns förstås variationer med fartökningar osv men från början sker endast ökning av distans sakta men säkert från vecka till vecka  i en lättsam hastighet för att minimera skador.

Som komplement till långpass behövs förstås kvalitetspass också, där snabbhet eller syratålighet tränas upp. Träningsplaner är individuella från person till person. Alla reagerar olika på träning och det tar ett tag att komma underfund vad som är den perfekta mixen av pass och återhämtning mellan.

Fundera på vad du har för träningsmål. Tränar du på rätt sätt för att uppnå dina mål? Har du utvecklats något i träningen i år?

Kom ihåg att ta med leendet! Ha en fin tur i löpspåret önskar Ewa!