Hur länge klarar du av att stå i plankan? Varför är träning av bålstabilitet så bra?

Hur länge klarar du av att stå i plankan? Varför är träning av bålstabilitet så bra?

Senaste veckorna har ett gäng nyfikna och tävlingssugna deltagare i Snabbfotings plankutmaning dagligen gjort plankor med syfte att se hur mycket de förbättrar sina resultat på en månad. Vad klarar du av idag (vanlig statisk)? Det har skett fantastiska resultat så här långt och det är bara lite mer än 1 vecka kvar. Många har blivit sporrade och inspirerade av varandras fina förbättringar senaste veckorna.

cropped-ewaplankar.jpg

 

Varför är det så bra att stärka core och förbättra bålstabiliteten?

Plankan är en stabiliserande coreövning som hjälper dig att träna muskulatur som stödjer ryggraden. Du får bättre bålstabilitet och kommer förbättra din hållning. Stor del av svenska befolkningen är allför stillasittande och många har kontorsarbeten. Genom att träna bålen och givetvis andra delar av kroppen kommer du minska risken för ryggskott, svårigheter att andas lätt och andra bekymmer. Du kommer tex bli en bättre löpare.

Att ha bra kontroll på sin bålstabilitet är en förutsättning för att kunna gå vidare till mer komplicerade övningar i gymmet. Med god styrka och teknik kommer du ha stor nytta av coreträningen för att bli riktigt bra på marklyft och knäböj. I många övningar har du en anspänning i bålen, core behöver vara med hela tiden.

 Prioordning för att börja med plankor:

  1.  Statiska plankor

Planka på fötter eller knän höftbrett. Rak fin linje genom kroppen med avslappnat huvud som en förlängning av kroppen. Armbågar under axlarna. Vrid in svansen mellan benen något så du har en neutral ryggrad.

Varianter kan göras som sidoplanka på fötter eller knän. Pressa upp höften högt.

  1. Dynamiska plankor

När du har koll på tekniken och känner att dina magmuskler verkligen blir aktiverade i en statisk planka kan du börja röra fötter eller armbågar. T ex ta steg ut från kroppen och in igen med en fot i taget. Det går också bra att vandra med armbågarna och skifta fram och tillbaka till handstående. Vidareutveckling är sedan att gå mot instabila underlag som tex olika sorters bollar.

Snart är det 31 augusti och jag är nyfiken på hur mycket mina plankdeltagare har utvecklats, än så länge ser det grymt bra ut. Nyfiken på att utmana dig från idag till sista augusti eller bara testa en månad fram? Det går bra att ansluta till evenemanget på Facebook.

För dig som är sugen på att ta tag i din hälsa finns möjlighet att välja Snabbfotings höstutmaning som uppmuntrar till att unna sig 3o minuters fysisk aktivitet varje dag för att bli både starkare och friskare till nyår. Alla startar på sin nivå och väljer aktiviter som är meningsfulla för att sträva mot ditt mål.

Nu är det dags för nästa växel och jag önskar er alla en bra höst! Ha det så gott! Hälsningar Ewa