Prioritera dina fötter! De är viktiga!

Förbättra och få fördelar i ditt löpsteg med hjälp av bättre rörlighet, styrka och stabilitet.

foot

Fötterna består av massor av ben och dålig rörlighet eller styrka i fötterna ger problem som sprider sig vidare och kan leda till felställningar och kompensationer uppåt i kroppen. Det kan leda till sneda höfter, förskjutningar i ryggen, knän som faller in mm. Det är även viktigt med ett välfungerande nervsystem för att alla funktioner ska fungera korrekt.

Med olika fotövningar kan du göra otroligt mycket för att förbättra rörlighet, styrka och få igång nervssytemet. Om du jobbar och vårdar dina fötter regelbundet kommer du kunna utnyttja din kapacitet i kroppen bättre och utnyttja rätt muskler och ha en stabil väl fungerande fot som minskar överbelastningen på andra delar av kroppen. Du kan utnyttja ett bra steg för att få kraft att ta dig framåt snabbare i din rörelse när du är ute och springer.

Pronation är ett vanligt fynd för oss som arbetar som personliga tränare eller löpcoacher och kollapser i fötterna syns ofta i träningssammanhang vid till exempel knäböj. Med träning för fötterna går det att bygga fötterna starka och jag själv har på ett halvår nästan jobbat bort min pronation helt och kan i lagom doser använda neutrala skor vilket tidigare varit en omöjlighet.

Börja träna dina fötter idag! Du kan göra så mycket för dem och din kropp och du kommer bli en vinnare!

Har du frågor finns jag till hands att kontakta!

Önskar dig en skön vecka! Hälsar Ewa