Vad ska man äta egentligen? En julklapp väntar dig!

julklappsnabbfoting

Det är snart nyår och det betyder att många kommer avlägga olika nyårslöften. Inom kort kommer nyhetssedlarna basunera ut budskap om mat och dieter, fett, socker, salt, sötningsmedel och allt möjligt som kan vara både förvirrande och ångestframkallande.

Vad ska man äta egentligen? Jag kommer hjälpa till att höja kunskapen kring mat utan pekpinnar.

Häromdagen lovade jag er att jag ska dela med mig av recept och näringsinnehåll på bloggen. Snabbfotings julklapp innebär att varje söndag hela 2015 inspirera er med ett inlägg med ett recept inom olika teman för kost.

Dela till era vänner så höjer vi kunskapen, motivationen och inspirationen tillsammans. Snabbfotings höstutmaning på facebook med inspiration och utmaningar med fantastiska resultat kommer också fortsätta 2015. Namnet och ny utmaning presenteras inom kort.

När någon frågar mig ”Vad ska man äta egentligen” brukar jag börja med att säga det beror på. Så är det, det handlar om vad du vill med din kropp och hälsa och var du står idag. Det finns inga enkla svar och genvägar. Genom att ta sig tid att bena ut olika frågeställningar och testa och hitta vägar fram har jag coachat fram flera väldigt fina resultat under året med enkla justeringar över vad som passar mina klienter bäst. Även jag själv har senaste åren provat vad min kropp trivs bäst med för att fungera optimalt med olika mat, träningsmängd mm och har nu hittat en bra balans för mina egna målsättningar.

vintersnabbfoting

Efter dagens vinterpromenad som varit en vilodag för mig i ett snöbeklätt Stockholm gjorde jag iordning ett näringsriktigt mellanmål som är både enkelt och gott och passar senaste dagarnas träning för mig.

Smygstart recept v 52 2014

Kesella med frukt och nötter (Energimängd 275 kcal, protein 21 gr, fett 6 gr, kolhydrater 33 gr)

(Förslag på tex mellanmål)

kesella och frukter

Rikligt med proteiner, bra fettbalans, kolhydrater för energi, flera olika vitaminer och näringsämnen.

  • 1,5 dl kesella
  • 1 äpple
  • 0,5 bananer
  • kanel för smak och dekoration
  • några valnötter

Väldigt enkelt och ett mål som mättar bra men kom ihåg att det är förslag som ett mindre mål.

Just idag på juldagen har jag vilodag och det smakar gott med en avkopplande och värmande kopp te efter den riktigt kyliga vinterpromenaden.

kopplaavmedte

Vi ses på söndag 4 januari med nästa recept!

Klicka gilla Snabbfoting på Facebook så kommer uppdateringar med kost, träning och hälsa.

Rekommendera era vänner som behöver inspiration och kunskap kring ”Vad ska man äta egentligen?” att kika in här ibland.

Ha en skön julledighet! Önskar Ewa