Frukost – snabba förslag! Till vardags

Har du ont om tid på morgonen? Dåligt med idéer eller saknar du aptit? Det är söndag och dags för ny inspiration så du ska få några olika frukostlösningar för kommande veckor.

frukostkaffe

Frukosten är ett viktigt mål att starta dagen med för att bryta fastan vi har under natten. För att orka prestera och få bränsle till kropp och knopp behövs påfyllning av energi innan arbete eller studier startar och gärna mat från olika bränslekällor (fett, protein och kolhydrater). Det räcker inte med att bara dricka en kopp kaffe för att vara en supermänniska. Att skippa frukosten kommer inte göra dig kvick och alert för att orka en lång dag. Har du svårt att äta finns det sätt att få i dig någonting och jag kommer ge några allmäna idéer både för dig med kort om tid och dig som kämpar med maten.

Om du prioriterar åtminstone en kort stund på morgonen för frukost kommer du vara mer skärpt, koncentrerad, och ha ett bättre humör resten av dagen.

Skulle du också vilja starta tågresan eller promenaden till jobbet med ett leende och vara trevlig och full av energi hela dagen. Gissa hur träningspasset känns om du får i dig något i magen? För mig som är aktiv i mitt yrke och tränar mycket skulle jag inte orka springa, cykla eller lyfta mycket om jag fastade. Frukosten är för mig väldigt viktigt både idag när jag jobbar mycket med kroppen och när jag tidigare jobbade långa dagar inom kontorsvärden och belastade hjärnkontoret för fullt.

Just den här söndagen ska du få några enkla förslag med lite vitamininslag som ger dig energi för en lång eller aktiv arbetsdag. Både för dig som har brist på fantasi men också för dig som hoppar frukosten bara för att magen inte signalerar hungerkänslor.

Några snabba och enkla frukostförslag:

Frukost ska varken behöva vara svårt eller tidkrävande. Gör något som är enkelt och med smaker du gillar. En del behöver göra justeringar för att det ska passa och attrahera dina smaklökar och ge rätt mix av näringsämnen. Slå dig ned till bordet om du är hemma och njut av den lilla stunden du får. Det kan göra din dag!

  1. 2,5 dl Yoghurt med 1 apelsin och 1,5 dl havregryn eller musli. Ett ägg som du kokar kvällen innan.
  2. 2 skivor bröd (gärna grovt som mättar bättre), pålägg tex ost, skinka eller ägg. Grönsak som tex paprika eller tomat. Komplettera gärna med en frukt om det får plats i magen (annars kan frukten sparas till mellanmål innan lunch).
  3. Havregrynsgröt (i micron klart på två minuter) med ett gäng hallon, eller apelsin och banan. Gärna ett kokt ägg (gör i ordning kvällen innan).

Dessa alternativ går snabbt att båda göra i ordning och äta. Servera med kaffe, te, vatten, mjölk eller juice om du behöver lite extra energikick. Kom ihåg att dricka! Jag kommer berätta en annan söndag varför det är viktigt.

kostv3a

smorgas1

agg
bananochapelsin

För dig med väldigt lite tid eller ingen hunger:

  • Ett glas mjölk och en banan innan du kliver utanför dörren (satsa på ett mellanmål på förmiddagen också)
  • Ett glas fruktsmoothie eller tex apelsinjuice av bra kvalité. (plus mellanmål innan lunch)
  • Cafefrukost. Stopp på vägen till jobbet. Funkar utmärkt med ett gott bröd och en take away kaffe av valfri sort, lägg till färskpressad juice för extra energi för dig som är hungrig och behöver fylla på för dagen. Vill du hålla vikten välj mörkt bröd, ”lagom” mängd mjölk och var sparsam med socker, undvik den stora frapinon med vit choklad, grädde och godis.

IMG_1591

 

Smoothie

frukostmackaute

Funkar det inte alls med något innan du åker, gör gärna i ordning en eller två smörgåsar med något pålägg du gillar på kvällen som kan ätas på resan till jobbet/skolan eller när du kommer fram.

Om du äter frukost och eller mellanmål ökar du chansen till att äta lagom mycket till lunch. Att utesluta måltider frivilligt eller ofrivilligt kan leda till överätning de andra måltiderna eller oönskat sötsug.

Känner du att du har ont om tid idag? Fundera på varför, jag ska ge några råd.

Bestäm dig för att justera något i dina rutiner som ger dig tid minst en vardag per vecka för att unna dig en lugn stund på 30 minuter för frukosten. Välj om du vill läsa tidningen, vara hemma, ute på stan och bara njuta av lite avkoppling och mysig egentid.

Hur lyckas man få tid över?

  1. Packa allt dagen innan som ska ha med till jobbet eller skolan.
  2. Lägg fram alla kläder och fixa träningsväskan. Stryk det du behöver i förväg.
  3. Gör i ordning frukost, lunchlådor på kvällen (rent av för flera dagar).
  4. Sänk ribban och prioritera mer. Allt behöver inte var helt perfekt! Du behöver inte baka ditt eget bröd till frukosten och ha glänsande golv innan du åker till jobbet.

Du är viktig! Gör gott för dig! Kom ihåg både mat och även träning i din veckoplanering.

Redan nästa söndag kommer mer inspiration om mat och ”Vad ska man äta egentligen?”.

Fortsätt rekommendera vänner och kollegor som behöver inspiration och kunskap kring ”Vad ska man äta egentligen?” att kika in här ibland.

Skapa dig en riktig bra vecka med wowkänsla!

Tillsammans gör vi 2015 till ett toppenår!

Lycka till med kosten och träningen önskar Ewa

Om Snabbfoting

Kontakt för frågor eller bokning konsultation