Tre tips på nyttig fika!

Fika nyttigt, går det egentligen?

För dig som håller ögonen öppna är det möjligt att njuta av en god fika med gott samvete! Många ser semlor av olika slag överallt just nu.

Yes, det går att hitta alternativ som gör gott för kroppen och samtidigt smakar ljuvligt.

Låt mig berätta om tre tips denna söndag för oss som gillar att njuta lite extra efter en aktiv vecka eller egentid för dig som behöver återhämtning och livskvalité.

Senaste veckan har jag sett mer och mer välfyllda caféer och det är inte alltid helt lätt att välja om man vill hitta något lite sundare och samtidigt äta gott.

Vad ska man välja när det är dags att beställa på caféet eller i snabbköpet?

Vad sägs om att försöka göra det lite enkelt och använda sunt förnuft. Vad är egentligen nyttigt? I det här inlägget lägger jag främst fokus på energiinnehållet i fikan och mängden.

Jag har tidigare sagt att jag inte kommer använda några pekpinnar. Jag ska ge dig tre förslag denna vecka som är njutbara och goda och mer ”lagom” ur ett kaloriperspektiv.

Det innebär att de värsta kaloribomberna åker bort om det inte är så att ni rör på er grymt mycket och har plats för de extra energitillskottet.

Med kaloribomber syftar jag tex på stor mängd grädde eller fett, mashmallows, chokladssås och socker.

Tips 1. Fika i farten eller mellanmål innan träningen

  • En god kaffe, tex caffe latte och scones av fullkorn.

 

kaffeinnantraningen

Behöver du få i dig något innan träningen är det inte så dumt med kaffe och mjölk. Mjölk är bra för dig som tränar av flera skäl så länge du inte är laktosintolerant förstås.

Behöver du hålla igen lite extra, välj liten storlek eller utan mjölk och de grövre sconsen medan för dig som inte har några kalorirestriktioner kan välja mjölkmängd och brödsort precis som det passar.

Du kommer få en härlig energikick på träningen än om du vanligtvis skippar något innan.

Så nästa gång, testa att ladda batterierna innan träningen istället för att gå direkt efter jobbet på helt tom mage.

Tips 2. En espresso macchiato med liten Semla eller Rawfoodboll

Tänk vad gott det skulle vara med en semla. Fettisdagen är snart här och då funkar det perfekt med en liten semla.

Semla

Njut av en läcker liten variant och hittar du en med vaniljpulver istället för socker är det förstås ännu bättre. I den lilla semlan gör mängden att det är helt ok även om det är både socker, mjöl och fett. Om du är vegan finns numera även vegansemlor som ofta också är glutenfria. Kul att utvecklingen rör sig framåt för att möta kunderna. 🙂

Njut av fikan och ögonblicket!

Rawfoodboll med en espresso eller machiato

Vill du inte ha grädde och mjölkprodukter välj en rawfoodboll istället finns på lite olika kaféer nuförtiden och innehåller ofta dadlar, nötter, kakao, aprikos, blåbär mm. Bra ingredienser som har ett bra näringsinnehåll. Ät inte för många bara för då springer kalorimängden iväg.

frukostkaffe

 

Tips 3. Helgfika hemma för bjudningen (helt sockerfri)

  • Fruktpaj med en kopp kaffe eller te.

 

fruktpaj2

Recept 6 bitar:

  • 3-4 dl havregryn
  • 0,5-1 dl vetemjöl
  • 100 gram smör, smält ordentligt
  • några stänk salt
  • 2,5 bananer i smuldegen, hacka i bitar
  • 1 apelsin i degen, hacka i bitar
  • Ovanpå, 0,5 banan, 1 finskuret äpple, 1 rivet äpple,
  • Kanel
  • Till servering vaniljpulver och vispgrädde (laktosfri vid behov)

Smält smöret och rör ned i en skål med havregryn, vetemjöl, kanel, salt, hackad banan och hackad apelsin. Blanda ihop allt och lägg ut i en pajform när du fått rätt konsistens. Täck degmassan med bananskivor, och äppelbitar. Riv ett äpple och strö ut över hela pajen och tillsätt kanel som smaksättning.

Servera med vispad grädde som du tillför vaniljpulver. Smakar fantastiskt och är helt naturlig.

När jag själv bakar och lagar mat brukar i den mån det går använda ekologiska varor eller närodlat. Att göra sin egen mat är nyttigare än att välja halvfabrikat ute. Du bestämmer över din kropp och hur du prioriterar din tid och plånbok.

Varför är det viktigt med ett paus ibland och en fika?

  1. Du kommer ifrån ett ögonblick och kan ladda batterierna mentalt och fysiskt.
  2. Det kan vara en social aktivitet eller ett tillfälle för egentid
  3. Du gör något gott för dig själv! Spelar ingen roll om det är ute eller hemma.

Du är viktig! Välj att vara stark, framgångsrik och skapa förutsättningar för att lyckas!

Smit i från en gång under veckan som kommer för att fika med stil och bry dig om dig själv.

Ha en fin vecka! Hälsningar Ewa

Frågor? Hör av dig mig genom att klicka här!

Ewa Hutmacher, founder Snabbfoting: Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, coaching, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsarbete.

Vi hjälper företag att skapa hållbar hälsa, bättre beslutsfattande och innovationskraft med digitala friskvårds- och utbildningstjänster samt effektiva affärsmöten med enkel träning.