Tips från coachen!

Vill du prestera bra på träningspasset? Ladda med energi som ger dig rätt förutsättningar.

Vill  du lyckas och få resultat i träningen? På söndagar diskuterar jag temat kost och ”Vad ska man äta egentligen?” Vi har alla olika målsättningar och kosten får därav olika inriktning och betydelse men för att orka träna behövs energi och även näringsämnen. I veckan var jag försökskanin med sushilunch innan kvällsträningen.

snabbfotingcoach

Hur reagerar din kropp på träning utan energi? Klarar du av att köra ett slitigt cykel-, löppass eller tungt styrkepass på bara vatten som energi? Grattis, då är du riktigt vältränad! Vattenmetoden ska bara användas av få och bara då och då. Efter slit och hård träning behövs även återhämtning och det betyder dels sömn men även påfyllning av bra näringsrik måltid, annars bryts kroppen ned och resultaten uteblir.

Äter du före och efter träning? Häromdagen gjorde jag ett misstag och jag hade nästan glömt bort att jag skulle reagera så starkt på den otillräckliga lunchen, en sushitallrik.

Just denna dag hade jag ätit en bra frukost med både fett, kolhydrater och protein och lagom storlek. Till mellanmål blev det bara en ett äpple vilket är lite för att var mig som bränner väldigt mycket energi varje dag. Lunchen blev en 8 bitars sushi med blandade bitar. Mitt kvalitetslöppass i min egna träning denna dag med två kilometersintervaller och vatten i flaskan var otroligt plågsamma. Energin från lunchen var totalt otillräcklig och jag fick sänka farten för att inte gå in i väggen och fick använda pannbenet för att gå i mål.

Varför, jo min kropp hade nästan tomt i tanken. Går det att köra bil utan bensin? Nej, du får svårt att rulla ut ur garaget om du inte tankar bilen.

sushilunch

Sushi, gott men ingen bra träningsmat för konditionidrottare om du lyssnar på coachen. Funkar möjligen efter träningspasset om du äter extra stor portion om det är hård träning. Kaloriinnehållet är dock rätt lågt så för de som tränar mycket behövs sannolikt komplettering med annat utöver. Jag gör närings- och energiberäkningar om du är nyfiken på ditt energibehov.

Denna veckas tips från coachen är med andra ord:

Våga fylla på med energi, både före ditt träningspass, lämpligt val under din träning beroende på vad du gör samt är ute efter och när du avslutat passet även kolhydrater i kombination med protein för att hindra/minska nedbrytningen i kroppen.

Förra veckans fikatips skulle kunnat fungera som förlslag på mellanmål för att jag skulle haft mer energi detta träningspass.

Jag finns för frågor om du undrar något. Använd kontaktfliken.

Önskar dig en härlig vecka! Lycka till med träningen.

Ewa Hutmacher,

Löpcoach, personlig tränare & kostrådgivare

lopband