Viktminskning, snabbt eller hållbart?

Vilket resultat vill du uppnå med din vikt och kropp? Snabbt eller hållbart?

hungerkontroll

För dig som startat en viktminskningsdiet i år eller har planer inom kort kommer jag nämna två olika vägar att gå. Quick fix med snabbt viktras på kort tid eller den långsammare hållbara varianten med störst potential i längden.

På bilden ovan finns många olika sorters viktminskningprodukter allt från soppor, milkshakes och snabbmat ofta med mycket låga kaloriinnehåll. Ofta föreslås kickstart med en metod som heter VLCD (Very Low Calorie Diet) som innebär att du under startfasen på ca 2-3 veckor endast äter kostersättning som pulversoppor eller bars med tillsatta näringsämnen som motsvarar runt 20-30 procent av en normal vuxen persons dagsenergibehov. Om du äter så lite mat innebär det att du försätter dig själv i svält med stor risk att gå hungrig hela tiden och skickar signaler till kroppen att börja lagra in fett.

Att kliva in i en Quickfix-diet som denna kommer innebära att du går ner snabbt i vikt i början pga av det låga innehållet av kolhydrater och kalorier men sedan långsamt stanna av med stor sannolikhet för viktökning längre fram. Det låga kaloriinnehållet påverkar också kroppens ämnesomsättning negativt och kroppen stannar upp och börjar lagra in mer fett i kroppen.

Den snabba viktminskningen i början beror på att energireserverna i kroppen i form av kolhydrater som binder vatten tar slut och därmed kan viktminskningen till stor del förklaras av mindre vattenbindning (kan motsvara flera kilos viktras på kolhydrattömning). När du börjar äta vanlig mat igen kommer kroppen justera vätskenivån och det är inte ovanligt med ökade kilon som följd.

Att gå omkring i vardagen med så lite energi som Very Low Calorie Dieter innebär kan leda till osunda relationer till mat och risk för överätning och ätstörningar.

Tappa vikt med riktig mat och kaloriunderskott

tappafemkilo

Den som väljer en väg med förändrad livsstil och väljer en långsiktig förändring av sin kost kan få fina hållbara resultat i sin viktminskning. Om du väljer att minska ditt energibehov till en energidagsmängd justerad efter din aktivitetsgrad och kroppsstorlek är det rimligt att den genomsnittliga takten på viktresan blir ca 0,5 kg per vecka. Följer du denna stategi kommer du ha ork för att träna som dessutom hjälper dig att behålla muskelmassan bättre under fasen du tappar vikt. Likaså behöver du inte gå hungrig på samma sätt som med pulverdieter och måltidsersättningsbars som triggar hunger och sötsug. Med matmetoden har du möjlighet att äta en lagom nivå med kolhydrater som gör din hjärna tillräckligt pigg och alert.

Valet av riktig mat ger dig möjlighet att styra vilka näringsämnen du får i dig och du kan reglera sockermängden helt själv. I viktminskningsprodukterna på marknaden finns väldigt ofta ett sockerinnehåll på 10-30 gram per 100 gram (runt 6-10 gr socker per portion) i de exempel jag kikat på senaste veckorna. De gör allt för att det ska smaka gott.

Nedan ser du exempel på en enkel sallad med spenatblad, tonfisk, tomat, en halv avokado som skulle kunna fungera som lunch eller middag i en viktminskningsmeny.

sallad

Vilken väg väljer du?

Jag kommer göra en fördjupning om viktminskning och olika metoder och berätta mer om vad som sker i kroppen och hjärnan när vi äter olika saker och väljer olika dieter.

Viktminskning handlar inte bara om mat. Träning är också en väldigt viktig komponent för att få ett lyckat resultat med sin hälsa och vikt. Dessutom kan du behöva stöd av familj, vänner och kanske skaffa en bra träningskompis eller personlig tränare. Hitta rätt sätt för dig.

För några år sedan gjorde jag själv en väldigt stor viktresa som förändrade mitt liv. Med rätt kost, reducerat energiintag och träning som var rolig nådde jag min idealvikt på mindre än ett år.  Idag har jag både kunskap, förståelse och stor passion att hjälpa andra att må bra och hitta glädjen med sig själva och sin träning.

Vill du veta mer eller har du frågor som du vill sända direkt till mig går det utmärkt att använda kontaktsidan där mina uppgifter finns.

Önskar dig en skön dag!

Ewa Hutmacher,

Löpcoach, personlig tränare & kostrådgivare

ewainspirerar