Hur går det med nyårslöftet? 5 tips för att lyckas

Är du också en av dem som satte ett eller flera nyårslöften? Vad betyder egentligen ett nytt år?

fyrverkeri

För många är det starten på ett liv utan cigaretter, mindre alkohol, börja träna för att gå ner i vikt eller byta partner.

För att lyckas är det viktigt att veta varför målet finns där. Varför vill du tex gå ned fem kilo? Blir du snyggare naken? Sitter jeansen bättre? Syns musklerna mer? Det behöver vara av stor betydelse för dig. Precis, för dig och inte kompisen, din partner eller chef.

5 snabba tips för att lyckas med målen:

  1. Se inbokad träning som möten med dig själv. Boka tid med dig själv,  det är träning som blir av varje vecka. En värdefull investering.
  2. Fundera över målet och tex på hur du vill se ut, hur stark du vill bli, vilken känsla du vill uppnå med ditt mål. Varför är det viktigt för dig att nå hela vägen fram?
  3. Om det börjar kännas motigt, värva en vän och träna ihop med någon. Så mycket roligare får många med sällskap.
  4. Testa att göra någon förändring för att kliva ur bekvämlighetszonen. Kan vara justering av kosten, nya övningar i träningen, eller mer belastning i styrketräningen.
  5. Berätta för andra att vad du har för en målsättning. Fira delmålen och dela med dig av dem till andra. Du stärks och andra blir nyfikna och inspirerade.

Om du provar att använda ett eller flera av dem kommer det bli mycket enklare och större sannolikhet att nå fram mot din målbild.

Fler tips kommer längre fram igen. Behöver du inspiration, träningshjälp eller extra verktyg ger jag dig skjuts på vägen.

Jag finns för frågor om du undrar något. Använd kontaktfliken.

Önskar dig en härlig vecka! Lycka till med träningen.

Ewa Hutmacher, Löpcoach, personlig tränare & kostrådgivare