Kost för resultat i träningen

Tränar du regelbundet och undrar varför det inte händer något på kroppen?

Om du tränar styrketräning och vill öka din muskelmassa behöver du både träna och äta på rätt sätt och musklera behöver utmanas ordentligt. Det är viktigt att sköta kosten och vara noga med när du äter och vad du fyller på med för energi till kroppen för att nå den utveckling du önskar.

ewapbrakamarklyft

Denna söndag väljer jag att lyfta det viktiga ämnet protein, en näringskomponent som finns i fisk, fågel, kött och ägg, baljväxter mm.

Att anstränga kroppens muskler för att skapa ökad muskelmassa gör att det efter passet startar en nedbrytningsprocess i muskeln. För att bromsa nedbrytningen och ge förutsättning för uppbyggnaden igen behövs påfyllning inom 30 minuter av en kombination av protein och kolhydrater. Hur mycket protein du behöver äta beror på din kroppsvikt och jag gör inga räkneexempel eftersom det skulle kunna vara missvisande. En del väljer en proteinshake efter passet eftersom det kan vara enkelt och smidigt men det finns massor med livsmedel som har bra näringsinnehåll för önskade effekter.

För fina resultat räcker det inte bara att fylla på efter passet, det är även viktigt att tänka på hela dygnsrytmen och regelbundet äta en viss proteinmängd så det fördelas rätt jämnt över dagen eftersom protein inte lagras i kroppen. Om du tränar och skippar att fylla på med något direkt och  istället äter middag flera timmar med dagsdosen av protein försätts kroppen i ett läge som inte gynnar resultaten. Dels blir nedbrytningen större och men även återhämtningen påverkas och det tar längre tid innan du är redo för att träna samma muskelgrupp igen.

3 saker att komma ihåg för dig som tränar för ökad muskelmassa:

  1. Ät proteinkällor i varje måltid, redan till frukosten. Tex kvarg med frukt mm.kvargjordgubbar
  2. Fyll på med något direkt efter träningspasset. Kom ihåg protein i kombination med kolhydrater.
  3. Välj det sätt som är enkelt för dig men ät regelbundet snarare än en gång per dag.

egg

Några ekologiska ägg innehåller massor med näringsämnen och en hel del protein och de är lätta att ta med sig i väskan. När du äter riktig mat får du det din kropp längtar efter och kroppen och musklerna kommer älska dig.

Våga utmana din kropp och testa att följa tipsen. Se vad som händer!

Nästa artikel inspirationssinslag om kost kommer redan på söndag igen. Varje söndag blir du uppdaterad och inspirerad på temat ”Vad ska man äta egentligen?” .

Ha en grym vecka!

Önskar Ewa Hutmacher,

Löpcoach, personlig tränare & kostrådgivare