Lyssna på din kropp! Var rädd om ditt hjärta

Tränar du när du har en infektion i kroppen?

Det är viktigt att stanna upp och lyssna för om du har feber eller halsont får du lägga träningen åt sidan tills du är frisk. Det kan sluta med allvarliga tillstånd för hjärtat om du fortsätter hålla igång.

vinterlopning1

Många är eller har varit sjuka i februari och även jag har varit hängig av och till så jag har varit försiktig med egen träning. Förra veckan kom jag igång efter ett för mig långt upphåll och jag tyckte att löprundan ändå kändes lätt och väldigt härlig på kvällskvisten längs Norrmälarstrand i Stockholm. Några dagar senare märker jag dock att halsen spökar och febern tittat fram så för mig är det självklart att ta riktig vila tills infektionen är borta. Passet med min personliga tränare fick jag snabbt ställa in och ser fram emot det när jag blir helt kry.

Lyssnar du på dina signaler? Hur känns det att avstå träning?

Några kom ihåg!

  • Har du feber eller halsont ska du alltid stå över träning
  • Med träning räknas även rörelseträning och yoga
  • Smyg igång långsamt när du mår bra igen, efter några pass kan du vanligtvis köra som förut

Vet du vad, du kommer inte tappa särskilt mycket bara för en infektion på några dagar eller någon vecka. Vilan gör dig snarare starkare både mentalt och fysiskt.

Våren känns extra välkommen och den är på väg. Jag har sett flera vårtecken på mina löprundor och promenader. Jag får till och med snön att smälta när jag är ute (förra helgen i Rålambshovsparken). Men plankorna får vila den här veckan för mig även om jag är med i en plankutmaning. Det blir istället böcker, lugna promenader och annat som är viktigt för välmåendet. Träningen finns kvar för mig och er andra som också är krassliga nu.

plankaiparken

Stanna upp ett ögonblick och gör det din kropp behöver. Gör en bra vecka!

Önskar Ewa,

Löpcoach, personlig tränare & kostrådgivare