Snabba tips för nybörjarlöpare! Gör din dröm verklig

Nyfiken på att komma igång med löpning?

Vill du springa med hunden, sambon eller barnen eller bara få en stund för dig själv?

Kanske sugen på en ny utmaning att klara av ett 5 km eller 10 km-lopp? Om du ger dig själv förutsättningar och är ute i tid fixar du det. Snart startar jag löpgrupper för att hjälpa dig igång.

Några vill klara av en viss distans, andra har konkreta tidsmål, vi tränar alla av olika anledningar.

Välj målsättning som som ger kraft och mening för dig. Fundera på om du klarar att träna på egen hand eller om det är lättare och mer motiverande att springa med en kompis, några kollegor eller i grupp med andra på ungefär samma nivå.

Börja försiktigt om du aldrig sprungit förut. Att varva gång och jogg fungerar utmärkt och du kommer snabbt märka att det går framåt. I början räcker det att vänja kroppen med 1-2 minuter jogg varvat med någon minut rask promenad några gånger. När du är redo kan joggdelen utökas någon minut varje vecka. Två korta pass räcker per vecka på max 15 min. Har du lite extra tid, baka gärna in passen i en skön promenad! Tänk på att skynda långsamt för att bygga upp kroppen och förebygga skador.

För de som sprungit en tid och vill jobba med att höja farten är fartlek och olika intervaller effektivt. Jag återkommer längre fram hur sådana upplägg kan varieras.

För att hålla motivationen uppe och hålla blicken på din målsättning kan du förslagsvis:

  • Springa på lite olika ställen. Det utmanar dig både fysiskt och mentalt. Att blanda underlag är bra för fötter och knän.
  • Spring med en kompis ibland. Att någon gång springa med en person som är starkare än dig kan ge skjuts framåt.
  • Ha rätt utrustning. Bra skor, kläder och en träningsapp är på sin plats.

Så vad säger du? Ut och spring och bli full av energi och glädje.  Anmäl dig till en tävling om det är målet för dig. Det är bara att köra!

Kom ihåg att ta med dig leendet och ha roligt! Antar du utmaningen att börja springa?

Inom kort arrangerar Snabbfoting Löpkväll hos Löplabbet City (i Stockholm) med allt som behövs för ett bra löparår. Kanske vill du testa Vårruset eller ett längre lopp i år? Kom förbi och få värdefulla tips!

Gör en intresseanmälan för att få en inbjudan till Löpkvällen. En kväll av inspiration för en bra löpsäsong som passar både nybörjare och rutinerade motionärer (alla erhåller en fin goodiebag). Klicka på kontakt för mer info.

Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare och personlig tränare