Smaksatt yoghurt blir snabbt en hel påse godis

Vad äter du till frukost? För dig som äter sötad yoghurt kan en förändring göra väldigt stor skillnad.

Vårfrukost

På söndagar är temat ”Vad ska man äta egentligen?” och jag har ett förslag som innebär många fördelar för dig som byter sötad yoghurt till en osötad naturell variant. Vet du om att 2 dl sötad yoghurt per dag under en vecka innebär motsvarande mängd socker som i en vanlig gott och blandat påse? Är det viktigt för dig att fortsätta som förut?

Om du vill du ha söt smak, använd gärna vaniljpulver frukt eller bär, de är fulla med näringsämnen och fibrer som är hälsosamma för tarmen och fördelar fruksockret långsammare ut i blodet. Det kommer också ge en helt annan mättnad om du lägger till frukt eller bär som sötma och du håller dig mätt längre.

Testa och se vad som händer? Märker du stor skillnad? Mår du bättre? Det kan vara värt att prova några veckor för att märka en skillnad.

Lycka till med testet! Hör av dig om du funderar över något.

Vill du ha hjälp med att bli fri från sötsug kika under aktuellt för intressanmälan till aktuella föreläsningar.

Ewa Hutmacher

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och sockerberoende.

ewahutmacher