Ladda rätt för tävlingssäsongen! Boosta dig med rödbetor

Boosta med rödbetor och spenat! Hitta formen med grönsaker.

rodbetor

Löpsäsongen drar snart igång på riktigt och de första större loppen är nära. På söndagar delar jag med mig av temat ”Vad ska man äta egentligen?”. För er som ska springa eller cykla olika lopp i år finns en väl fungerande hemlighet som ni kan laborera med. Drycker av t ex rödbetor eller spenat är fulla av nitrat som är prestationshöjande.

nitratdrink

Det har skett mycket forskning på effekterna av att tillföra nitratrik föda eller tillskott för både cyklister och löpare som genomför uthållighetsdistanser. I långa lopp har signifikanta effekter påvisats i bättre uthållighet och lägre puls. Syreupptaget förbättras också.

På bilden ovan ser du en rödbetsdrink som kan tillredas i en råsaftcentrifug om du har tillgång till en sådan. Det går också att köpa olika sorters produkter och grönsaksjuicer på marknaden om du tycker det är lättare. Om du testar vänj magen, det är en speciell smak och det är alltid viktigt att testa i förväg för att veta att magen inte kraschar av experimenten. Det kan ta tid att hitta rätt kost och träningsdryck när loppet väl äger rum så testa i god tid före. Jag återkommer i ämnet tävlingsförberedelse längre fram så håll ögonen öppna på söndagar.

Om du vill ha något varmt istället finns massor att göra med rödbetor och spenat. T ex ungsbakade rödbetor med haluomi med en spenatsallad till. Du behöver inte nitratrik kost jämt men sista veckan innan lopp är perfekt och annars lite då och då så får du i dig massor med andra näringsämnen.

middag

Kombinerar du ett bra träningsupplägg, bra teknik och näringsriktig kost kommer resultaten bli fina. Läs en tidigare artikel här om ”Att ladda upp inför tävling”  eller läs och boka löpeventet med löpteknik som Snabbfoting har 31 mars hos Löplabbet i Stockholm City.

Lycka till med träningen och hoppas rödbetorna smakar bra och ger dig effekt.

Våren har nu definitivt anlänt till Stockholm. Ha en kanonvecka!

Önskar Ewa Hutmacher,

Löpcoach, kostrådgivare och personlig tränare