3 tips för bättre återhämtning

Äta och leva för att orka träningen och ge kroppen möjlighet till återhämtning

Vill du känna dig pigg fräsch och ge förutsättningar för en snabbt återhämtad kropp efter träningen? Det är dags för fler veckotips med inspiration och mer kunskap om ”Vad ska man äta egentligen?”. På söndagarna kan du hålla koll framåt igen efter kort påskuppehåll.

ewasnabbfoting

För att orka träning behövs bra bränsle och vi har alla olika kroppar som har olika förutsättningar för blandade bränslekällor som fett, kolhydrater och protein.

Vad kan du göra för att ge kroppen möjlighet till bättre återhämtning efter träningen?

1:a tipset: Fokus på att fylla på med proteinkälla efter träningen och det ska ske så snart som möjligt. Gör detta i kombination med tex banan, mjölk eller liknande (kolhydrater). Då motverkar du nedbrytningen som startar efter passet och ger chans för uppbyggnad på ett bra sätt. Behöver du hjälp med beräkning av mängd finns jag tillhands.

agg protein

2:a tipset: Har du tränat hårt och svettats mycket kom ihåg vätska och även salter. Vatten är viktigt för vätskebalansen i kroppen och likaså att fylla på med lite salter ex resorb om du är t ex konditionsidrottare.

vatten eller resorb

3:e tipset: Ge dig själv tillräckligt med sömn varje natt och extra viktigt vid tuffare träning så hela systemet får reparera sig ordentligt. Många brukar behöva runt 6-8 timmar per natt för att må bra. En del mår ännu bättre av en power nap på 15-20 minuter för att hjälpa återhämtningen ännu mer. Varningsflagg om du ofta känner att du behöver sova väldigt mycket, brukar vara tecken på att något är i obalans i kroppen.

Tanka bra innan och kom ihåg tipsen efter träningen! Hitta livsmedel eller träningsshaker som passar dig.

Kom ihåg att boka dig för Snabbfotings kostföreläsning hos Röhnisch om du vill veta mer om träningsskost. Klicka här.

Ha en kanonvecka!

Önskar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare och personlig tränare