3 saker du inte visste om läsk

Gillar du sötsaker? Har du svårt att hålla dig borta från sött? Det är inget konstigt med det.

Det här är del 1 av flera inlägg om socker (finns nu fler). På söndagar tar jag upp temat, ”Vad ska man äta egentligen” och fortsätter under året med olika ämnen inom kost för kunskap och inspiration.

Vilken av dessa tror du är en sockerbomb?

cocacolafanta

1:a Fanta, 2:a Coca Cola, 3:a Coca Cola Life

Oavsett om du dricker läsk med socker eller alternativ med sötningsmedel triggas ditt sötsug.

Eftersom dryck inte heller mättar är det lätt att dricka mycket vilket kan få en rad effekter. Läsk- och dryckeskonsumtionen i Sverige har exploderat historiskt och år 2009 drack varje svensk person i genomsnitt 91 liter per år. Dryckesbolagen är idag kreativa med olika lösningar för att hitta alternativ som de säljer in som ”nyttiga” och det gäller att läsa noga om man inte vill få i sig socker, kalorier eller sockerersättningsalternativ.

Vad tror du om Coca cola Life?

Den är bra va? Life-colan är ett skämt. Den innehåller ca 1/3 mindre socker än vanlig cola och har blivit sötad med sockerersättningen Stevia som bara behövs i små mängder för att ge sötma. Så Coca Cola Life är full av kalorier och har fortfarande hög andel socker som triggar sötsuget och hunger.

cocacolalife

Människor har ett naturligt behov av att söka mat och även vara intresserade av den söta smaken. Livsmedelsindustrin anpassar sig och rider på den vågen fullt ut. Idag ser konsumtions- och matvanorna helt annorlunda ut än när vi förr i tiden jagade efter kött på fälten eller sökte efter nötter och bär i naturen. Att det går så mycket snabbare att söka och få i sig mat och dryck påverkar våra kropp och hjärna på många sätt och får en rad konsekvenser. Söta saker ger sug efter mer. Det märks tydligt bland barn om de får äta mycket socker. De vill till slut bara ha söta smaker och äter inget annat utan att de gör protester.

Vad kan hända vid frekvent läskdrickande?

  • Övervikt

Explosionen av att dricka läsk har fyrfaldigats på 50 år och är en viktigt och högst möjlig orsak till övervikt. Läsken mättar inte och innehåller i den sockrade formen en hel del kalorier. Ingen näring men mycket energi som lagras som fett på kroppen om du inte förbrukar det. Väljer du osötad läsk med sötningsmedel kommer du med stor sannolikhet äta andra saker för att det väcker hunger efter annat och blir kalorier genom annan mat istället.

  • Orsaka sötsug

Läsk är ett exempel på dryck som för många sätter i gång sötsug. Det är redan när du ser reklam, går i affären och ser fräscha, tilltalande förpackningar som din hjärna kickar igång och det frigörs signalsubstanser. Du börjar tänka på hur gott det är med några klunkar välkyld läsk och hur det skulle smaka och kännas när du dricker det. Att dricka sött ger för väldigt många en önskan om mer sött och ibland svårt att ta till stoppknappen.

Colaglas med kondensdroppar

  • Beroende

Socker och sötningsmedel i läsk triggar belöningssystemet och vi känner välbehag. Om du idag dricker mycket läsk kommer du mycket troligen få abstinensbesvär om du slutar. Det kan till exempel yttra sig i svårigheter att koncentrera sig, trötthet, irritation mm. Oavsett om du dricker läsk med socker eller aspartam kickar beroendecentrum och belöningssystemet igång. Det betyder att om du är överkänslig för socker eller har beroendeproblematik kan ett enormt sug efter sött uppstå. Det finns faktiskt en mindre skara människor som är sockerberoende. De behöver hålla sig långt ifrån läsk och många andra produkter för att kunna leva ett normalt liv.

Funderar du på hur mycket läsk eller sötade drycker som är ok att dricka? Vad kan man göra för att minska sitt sockerintag?

Inom kort kommer jag gå in på en diet som underlättar för personer som vill pröva ett nytt sätt att äta för att minska sötsug och sockerberoende.

Som bland annat kostrådgivare med vidareutbildning inom sockerberoende och även egen erfarenhet av sockeröverkänslighet lyssnar jag på dina frågor över en kortare konsultation helt kostnadsfritt. Sänd förfrågan via kontaktfliken.

Att inspirera andra till god hälsa och en bra livsstil är oerhört givande och det är en passion för mig.

Tips från coachen den här veckan. Testa att byta alla former av sötade drycker mot vatten, välj stilla eller kolsyrat med en fräsch frukt eller grönsak i för att ”lyxa” till det.

Se vad som händer. Är det jobbigt, då har sockret (sannolikt även koffeinet) vunnit fighten över din hjärna.

Vi ses på söndag igen! Önskar dig en bra vecka.

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och sockerberoende.

ewahutmacher

 

vatten eller resorb