Väck rumpan och bli en bättre löpare! Coachen tipsar med videoklipp

Väck rumpan och bli en bättre löpare! Utnyttja ditt kraftpaket med löpskolning.

Det spelar ingen roll hur mycket styrketräning du kör om rumpan sover. Dagens klipp som Snabbfoting gör debut med på YouTube är en övning för att utnyttja ditt kraftpaket effektivare. En löpskolningsövning som är guld!

Löpskolning 1: https://www.youtube.com/watch?v=QUerkyvEE58

Löpskolning görs för att förbereda kroppen, väcka nervsystemet och få koppling till kraften i musklerna. Dessutom tränas rörelsemönstret i löpning så du blir medveten och bygger rörelser till vanor. Syftet är också att stärka muskulaturen och förebygga skador.

Det finns många olika övningar att göra men i dagens klipp kommer ett smakprov för rumpan som jag kommer visa på mina sight jogs för affärsfolk och turister som nu startar för säsongen på onsdagar och lördagar.

Övningen i videoklippet är perfekt att starta med innan ditt löppass och den är väldigt enkel. Om du övar detta regelbundet får du kontakt med kraftpaketet som du vill använda i sätesmuskulaturen. Så aktivering av sätet är verkligen a och o för alla löpare oavsett mål och nivå. Du stärker vader och vrister i övningen vilket också gynnar dig på färden fram i spåret.

Tips i övningen:

Börja långsamt och tänk ståtlig hållning med spänd rumpa, (tänk aktivt på att spänna baken som om du inte vill tappa ditt guldmynt/femhundring du föreställer dig ha mellan skinkorna under övningen). Spänd rumpa hjälper dig att få fram höften som är väsentligt så du inte ”säckar ihop”. Fötterna tar små steg framåt och hälen touchar bara mycket lätt och snabbt i marken, rörelse sker i fotleden och du trippar framåt stolt. Tänk på att armar och fötter/ben jobbar tillsammans i samma takt och driver på rörelsen framåt. Ökat tempot när du känner dig bekväm men hellre långsamt med kvalite än snabbt och slarvigt.

Du har genom den här enkla övningen möjlighet att lära kroppen att använda rätt rörelsemönster och aktivering av muskleran, en beståndsdel som behövs för att jobba dig närmare drömmen om att bli en bättre löpare.

In och kika! Vill du öva praktiskt med mig finns 2 platser kvar den 11 maj. Försten till kvarn!

Frågor sänds till Snabbfoting, klicka på kontakt.

Nu kör vi! Lycka till!

Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare och personlig tränare

 

ewahutmachersnabbfoting