Dags för fyra snabba mellanmål

De här mellanmålen är enkla, goda och ger näring och energi för att orka dagen

Lägg dem i väskan, byrålådan, köp på vägen mellan affärsmötena eller från jobbet. Jag lovar att du blir både piggare, mer energifylld och en trevligare människa att umgås med som orkar prestera i arbetet eller träningen.

jordgubbar2

Idag ska du få några mellanmålsförslag som piggar upp:

  1. Jordgubbar, hallon eller blåbär. Har du en kyl komplettera med fil, keso, yoghurt.
  2. Knäckebröd med hårdkokt ägg (kokta ägg går bra att ha i väskan under dagen)
  3. Banan, nötter och russin med några dl mjölk som du kan köpa på Pressbyrån.
  4. Köpt eller hemgjord smoothie på ren frukt eller blandning med tex kvargprodukt. Nedan hemmagjord hallonsmoothie med lakritspulver.
Smoothie med hallon och lakrits

Smoothie med hallon och lakrits

Kommer du ihåg att dricka vatten löpande under dagen ger du ännu bättre förutsättningar för en toppendag.

I mitt egna förråd av extramellanmål brukar jag ha knäckebröd, havregryn, frukt och nötter. Det räcker långt för mig som reservmat när jag har svårt att följa vanliga matrutiner.

Testa en ny rutin den här veckan och drick ett extra glas vatten varje dag och ät ett mellanmål om du inte brukar göra det antingen på förmiddagen eller efter lunch.

Lycka till den här veckan! Fundera över hur det känns i kroppen och notera vilka förändringar du upplever.

Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare och personlig tränare