Springa i solnedgången och två nya måltidsförslag

Var springer eller tränar du helst?

I fredags unnade jag mig en egen lång kvällsrunda längs Stockholms vattenvägar när solen var på väg ner. Det var knappt en enda löpare ute men däremot en del människor som promenerade. Riktigt skön kväll även om det var något kyligt i luften. Stockholm är magiskt dessa sena vårkvällar.

lopningisolnedgangen

Det har varit långhelg och jag hoppas att du har ätit gott och vilat upp dig inför dina utmaningar nästa vecka.

Den här helgen ska jag dela med mig av två förslag som är rätt enkla och matiga beroende på portionsstorlek. Ett mellanmål som är utmärkt efter träning eller som del av en frukost samt ett middagsförslag som kan göras vegetariskt eller med köttfärs.

Tips 1 – mellanmål eller del av frukost

  • 1-2 dl kvarg
  • Färskpressad apelsinjuice, några stänk
  • Blåbär eller jordgubbar. En handfull

Blir väldigt fräsch och god och innehåller gott om protein och en del vitaminer.

smoothiemedjordgubbar

Tips 2 – lunch eller middag

  • Färsk spenat, några nävar
  • Krossad tomat, önskad mängd
  • Quornfärs, bitar eller köttfärs, några hundra gram för två
  • 1 st lök
  • Pasta, vanlig eller fullkorn, anpassa efter ditt behov
  • Riven ost för smak och dekoration

Både snabb och enkel måltid som innehåller en hel del energi men även en hel del näringsämnen.

pasta

Vi ses igen med ny artikel om kost eller recept på söndagstemat ”Vad ska man äta egentligen?” Jag kommer berätta mer inom kort om de olika måltidsprodukttester jag gör inför pt-pass, löpuppdrag och event framåt. Hör av dig om du har några frågor om veckans artikel.

Glöm inte bort att anmäla dig till Facebookeventet Juniplankor med Snabbfoting. Det blir fullt med inspiration och enkel sommarträning i juni.

Alla kan vara med och vi kommer ha kul!

Ha en toppenvecka!

Önskar Ewa

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare