Enkelt och gott med potatis! Vad säger coachen om potatis egentligen?

Är det verkligen bra att äta potatis? Potatis som kolhydratkälla har fått onödigt mycket skit. Jag ska berättta.

laxochpotatis

Den här veckan på söndagstemat ”Vad ska man äta egentligen?” får du två snabba måltidförslag med fisk och potatis. Båda måltiderna är enkla, goda och nyttiga. Du kommer hålla vikten med båda måltiderna, känna dig pigg, fräsch och få i dig massor av vitaminer. Givetvis anpassar du mängden mat efter dina förutsättningar.

På bilden ovan är ett måltidförslag som antingen kan serveras ute på din lunchrestaurang eller hemma i köket. Stekt lax, just här sju potatisar och en paprikasås med gräddfil. Kompletteras gärna med en sallad med olika grönsaker. En normalstor portion för en vuxen man eller kvinna som rör sig medelmåttigt.

Potatis är inte farligt. Det är en riktigt nyttig rotfrukt med massor av C-vitamin och diverse vitaminer och viktiga mineraler. Däremot kan du ta bort skalet där besprutning sätter sig även om du sköljer. Potatis innehåller otroligt lite kalorier (kcal) per hundra gram.

Du blir definitivt mätt innan det blir för mycket energi som annars gör dig överviktig. Mängden 200 gram potatis, ca 8-10 potatisar motsvarar ungefär 25 procent av kolhydratbehovet för en normalstor vuxen person.

Andra saker leder till övervikt. Potatisen är oskyldig, den är snarare bantningsmat.

Serverar du ofta falukorv eller köttbullar med makaroner och ketchup till dina barn? Prova istället varianten nedan som går minst lika fort. Byt makaronerna mot potatis (några minuter extra på spisen) och servera med fiskpinnar som är både gott och enkelt. Dina barn behöver alla nyttiga näringsämnen i fisken och potatisen och det är lika bra att lära dem från barnsben att äta fisk. Servera gärna med spenat och en apelsin till efterrätt. Funkar inte spenat för barnen, gör dem delaktiga i matlagningen och låt dem välja grönsak.

fiskochpotatis

Den här veckan är det Stockholm Marathon. Är du en av dem som ska kolhydratladda? Det blir tufft att ladda med potatis i såfall, pasta är ett säkrare kort som är mycket mer kolhydratrikt. Kör dina vanliga strategier och hitta inte på något nytt som kan äventyra din långa förberedelse. Håll koll på vätskebalansen också och minska träningsmängen. Kör så det ryker på lördag! Håller tummarna för er som springer det fantastiska loppet.

Har du frågor om potatis eller något innan marathonloppet. Gå in på Kontaktfliken eller aktuellt för det senaste som är på gång.

Coachen hälsar er alla : Ät potatis med gott samvete. Den är billig, god och perfekt i en hållbar kosthållning.

Ha en härlig vecka!

Önskar Ewa,

Snabbfoting

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare