5 strategier för att minska sockret i sommar

Unna dig en riktigt härlig sommar med några enkla strategier.

helggodis

Denna veckas söndagstema på ”Vad ska man äta egentligen?”  kommer ge dig 5 knep för att minska på tillsatt socker under semesterperioden. Några små justeringar gör det möjligt att fixa sommarens värsta fällor utan avkall på det goda.

Coachens 5 tips:

  • Istället för att släcka törsten med läsk, ersätt med vattenkaraff med frukt, citronskiva eller gurka.
  • Prova att göra hemmagjord glass i sommar. Något dina barn även kommer uppskatta. Enkelt och gott och du styr helt över ingredienserna.
  • Sugen på efterrätt? Tillaga eller köp något extra lyxigt och välj mindre storlek och av bättre kvalité.
  • Brukar du äta smaksatt yoghurt till frukost? Den innehåller massor med socker och ännu mer om du tar musli till. Gör egen istället med naturell yoghurt som du tillsätter valfri frukt, vanilj och hemgjord granola.
  • För dig som älskar choklad, det finns många varianter och flera fina mörka sorter att välja framför de ljusa. Några lyxiga praliner till lördagsmyset i stället för en hel Alladinask drar ned sockermängden rejält och likaså kalorierna.

pralinhjarta

Njut i sommar och passa samtidigt på att tänka på din kropp. Gör saker som får dig att må bra och med de enkla små sakerna kommer du långt. Inom kort kommer träningstips på bloggen som hjälper dig hålla i gång i sommar eller komma igång för dig som har tid och lust att starta. Vill du redan nu ha en inspirationskick i träningen kika in i det här junievenmanget.

Jag arbetar med friskvård och är bland annat kostrådgivare med fördjupning inom sockerberoende. Fler och fler är idag oroade och ställer många frågor om socker och dess effekter i kroppen. Är du nyfiken på hur du blir av med sötsuget kan du redan nu komma ihåg att prenumera på nyheter (kolumnen till höger), en söndag inom kort kommer detta ämne upp som efterfrågas mycket.

Har du frågor eller vill veta mer använd kontaktformuläret. Ibland kan det vara skönt att bolla dessa frågor i lugn och ro personligen och då finns vi tillhands centralt i Stockholms city.

Ha en skön vecka och en härlig semester!

Önskar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

ewahutmachersnabbfoting