Håll formen med potatis i sommar

Låt den här sommaren bli din! Ät gott, träna och koppla av ordentligt.

Mâchesallad

Du ska få några förslag till inköpslistan för att kunna njuta och samtidigt hålla formen.

7 basråvaror i en sundare matvarukorg:

  • Färskpotatis med dill eller gräslök
  • Mörkgröna salladsblad
  • Färgrika grönsaker
  • Grovt bröd
  • Frukt
  • Magert kött
  • Fisk & skaldjur

vatten

Välj att dricka mycket vatten i sommar istället för drycker som innehåller mycket energi. Det blir lättare att hålla formen då och det påverkar även din ämnesomsättning positivt. Du kan i vattnet lägga i apelsin, blåbär, citron, gurka mm. Färskpotatis kan du njuta av och äta nästan hur mycket du vill och det är perfekt att ersätta pasta och snabba kolhydrater med potatis istället. Så här skrev jag i en tidigare artikel i år:

Potatis är inte farligt. Det är en riktigt nyttig rotfrukt med massor av C-vitamin och diverse vitaminer och viktiga mineraler. Däremot kan du ta bort skalet där besprutning sätter sig även om du sköljer. Potatis innehåller otroligt lite kalorier (kcal) per hundra gram.

Du blir definitivt mätt innan det blir för mycket energi som annars gör dig överviktig. Mängden 200 gram potatis, ca 8-10 potatisar motsvarar ungefär 25 procent av kolhydratbehovet för en normalstor vuxen person.

För att förgylla semestern i år och för att tänka på dig och dina behov, hitta träningsformer nu i sommar som din kropp behöver och som du uppskattar extra mycket. Köp också en filt som du kan lägga dig på och koppla av med en god bok och som också lämpar sig för att umgås med familjen på picnicken. Håll ögonen öppna så kommer några boktips inom kort.

Släpp alla tankar helt emellanåt och vila upp ordenligt i sommar. De dagar du inte tränar eller gör något särskilt försök komma iväg och ta 30 minuters promenad. Vill du hålla formen behövs rörelse men det behöver absolut inte betyda hård träning.

Fortsätt kika in på snabbfoting.se hela sommaren. Det kommer ut artiklar löpande om både kost, hälsa och träning. På söndagar är temat precis som tidigare ”Vad ska man äta egentligen?” Har du frågor sänd din dem via kontaktformuläret.

Det är sommar så jag har plockat fram klänningen.

Ha en fin vecka!

Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

IMG_6654 ewa hutmacher