Godis på lördagar? Vad är lagom?

Äter du godis ibland framför tv:n eller på lördagar? Det är väl ingen fara? Jag ska berätta något.

lordagsgodis

Godis framför tv:n eller varje lördag är vanligt för många. På söndagar tar jag upp temat ”Vad ska man äta egentligen?” men jag tänker först gå in på effekter av att regelbundet mumsa i sig större mängder godis.

Det finns många sorters godis att välja på och de innehåller olika saker som man kan diskutera om de är bra eller dåliga eller överhuvudtaget nödvändiga att ha i som innehåll.

Det jag oftast noterar och stöter på i min roll som kostrådgivare är mängden godis vi äter antingen uppsamlat under hela veckan eller i en smäll på lördagar.

Hur ser ditt godismönster ut? Aldrig, lite och ofta eller allt i ett svep?

Lördagsgodiset är ofta inga småportioner utan kan motsvara ett helt dagsbehov mat eller till och med två dagsbehov på en kväll. Äter du normalt i veckorna och adderar detta energitillskott utan att röra dig kommer du lägga grunden för en ohälsosam vikt och livsstil.

Det finns andra varianter och det är tex att leva på svältgränsen under veckorna och göra en kompensation på helgen. Kroppen skriker att den behöver något och det är lätt att ta till med godis som ger hjärnan en skön kick.  För den som tränar mycket uteblir ofta resultaten om man behandlar sin kropp på det sättet. Trörr och orkeslös under träning och däst och fylld med vatten på helgen. Ibland med uppsvälld bullrig mage på köpet.

För personer som tränar mycket ger godiset inget vettigt bidrag mer än ren energi och näringsämnen saknas tyvärr. Det är helt orimligt att trycka i sig mängder av godis och gå med föreställningar att få en perfekt kropp. Godis är något som ryker om det är tävlingsnivå som väntar. Vill du ha lågt kroppsfett, rätt förutsättningar för muskeltillväxt, bra ämnesomsättning och hormonbalans försvinner sötsakerna.

Vad kan man äta istället för godis framför tv:n i sommar?

Satsa på frukt eller nötter i lagom mängd. Frukterna ger dig sötman men med betydligt lägre kaloriinnehåll. De innehåller fibrer, vitaminer och massor med näringsämnen.

helggodis

  • Satsa på litet och läckert, då börjar vi närma oss lagom ur ett kaloriperspektiv. Du får du det söta i dig som ger en snabb belöning och kick. Välj något lyxigt du gillar men som sagt var en liten portion.

IMG_8333

  • Gör en fruktsallad. Ta goda söta eller lite syrliga frukter och blanda ihop. Servera med lite grädde till om du vill göra det ännu festligare.

sommarjordgubbar1

  • Mer frukt på förslag, underbara söta jordgubbar med vispgrädde. Fett är inte farligt men portioneras i lagom mängd för dig som tänker på att hålla vikten.

naturgodis

  • Nötter och naturgodis är ett mycket bättre val än vanligt lördagsgodis. De innehåller näringsämnen och mineraler vilket sockrade skumtomtar inte gör. Jag vill flagga för att kaloriinnehållet snabbt drar iväg så ät med viss försiktighet.

godisenlordag

  • En dessert gjort på mango, hallon, kvarg med smak av nötcreme är svår att tacka nej till. Inget tillsatt socker och den är både söt i smaken och underbart god.

Håll koll på fler artiklar i höst. Det blir mer om bland annat kost, hälsa och träning.

Ha en fin vecka! Gör dig redo för en bra höst med oss!

ewahutmacher

Har du frågor? Välkommen att kontakta mig.

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändring och socker.