Sommar och sol. Drick ordenligt!

Sommar, sol och värme. Kom ihåg att dricka ordentligt för att undvika vätskebrist.

Vitaminkick

Många har semester och några steker i solstolarna eller på stranden. Fyll på med vatten regelbundet, läsk fungerar men gärna de utan socker om du vill passa dig för kalorier och hålla vikten i sommar.

På bilden ovan ser du en hemmagjord fruktjuice på apelsin, morot och äpplen. Smakar ljuvligt och ger energi för dig som inte är hungrig varma sommardagar.

För dig som tränar i värmen både utomhus eller inomhus och svettas riktigt mycket är det smart att säkra upp med en vätskeersättningstablett t ex en eller två resorb (finns massor med goda smaker). Du löser den i vatten och dricker före eller efter passet. Vätske- och saltbrist är direkt farligt och det kan vara läge att justera intensiteten i träningen när det är som allra varmast och rent av flytta sitt pass till tid på dygnet när det är något svalare.

Löplopp på sommarhalvåret resulterar ofta i att enstaka personer svimmar och behöver ambulansvård pga av hetta och vätskebrist. Var försiktiga och rädda om hälsan.

Att dricka lagom mängd vatten (omkring 1,5-2 liter, mer för tränande) gör oss inte bara piggare och fräschare under dygnet utan håller vi igång ordenligt förbättras återhämtningen markant precis som att förbränningen i kroppen fungerar bättre.

5 förslag från coachen för att fylla på vätskedepåerna i hettan:

  1. Vatten med frukter och isbitar, gärna mynta för smak & dekoration
  2. Iskall lightläsk
  3. Vatten med resorb
  4. Frukt- och grönsaksjuice – t ex rödbetsjuice (mixad råsaft av jordgubbar, rödbetor, äpple). Komplettera med vatten resten av dagen.
  5. Spenatsmootie – Snabbfotings favorit full med nitrat (färska spenatblad med hackade apelsiner som mixas med handmixer, krossad is kan tillsättas. Komplettera med vatten resten av dagen.

IMG_8336

För dig som dricker alkohol, kaffe och te.

Varva med vatten ibland så slipper du bli uttorkad. Flera drycker är vätskedrivande och tecken på uttorkning är bland annat att du slutar gå på toaletten eller har en mörk färg på urinen. Rödbetsförslaget bland tipsen kommer ändra färgen till starkt rött och det är inget du behöver vara orolig för. Det är endast färgämnen som passerar ditt system.

solstol

Blir det alldeles för varmt. Sök dig till en solstol i skuggan , drick ett glas vatten och läs en härlig bok så kommer du också vara extra utvilad när du är tillbaka efter semestern.

Att svalka sig med bad är också toppen för att få ner temperaturen och orka mer. Ladda med solkräm eller tröja, gott humör och kanske ett vattenbälte för att kunna springa i vattnet. Något som mina vattenlöpare tycker är skoj och effektiv motion.

Redan nästa söndag får du ett nytt tips i serien ”Vad ska man äta egentligen?” som blev lite mer om dryck och vätska just den här gången.

Önskar dig en härlig vecka! Sommarklänningen är på även denna vecka. 🙂

Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

IMG_6654 ewa hutmacher