Äta snabbt eller långsamt? 3 snabba tips från coachen

Är du snabb eller långsam när du äter? Hur trivs din kropp med det?

pasta

Tänk dig att du smäller i dig en rejäl pastalunch som på bilden på tre minuter, bra va? Du hinner prata med kollegorna och till och med göra några ärenden på din 30-45 minuters lunch. Mättnaden kommer en stund senare och väl tillbaka på kontoret kommer tröttheten, ögonen som klipper och sedan ett blodsockerfall. Du somnar mer eller mindre vid skrivbordet. Vad hände egentligen? Låt mig berätta vad som sker om du saktar ner farten och vad du kan börja justera framöver.

Du ska få tre snabba tips och jag berättar också varför strategin är så bra.

  • Skippa alla lunchärenden på lunchen och försök äta med eller utan sällskap i minst 30 minuter. Din lunch är din stund och möjlighet till återhämtning.
  • Tugga ordentligt så all mat blir sönderfördelad innan den åker ner i magen.
  • Notera smak, temperatur och konsistens på maten. Det är definitivt ett tecken på att tempot går ner när du äter.

Varför ska man sänka tempot när man äter?

Det finns många skäl till varför det är så bra att äta i lugnare takt. Du kommer få några exempel idag som påverkar din hälsa positivt.

  • Du hinner bli mätt innan du har hunnit äta för mycket. Det innebär att många kan undvika överviktsproblem om de upptäcker sin egen mättnadskänsla vilket tar ca 30 minuter innan kroppens signalsystem och hormoner träder in och flaggar för stoppsignal.
  • Om du tuggar ordentligt och samtidigt dricker vatten (i samband eller efter måltiden) kommer du uppta alla näringsämnen mycket bättre. Tuggprocessen frigör också saliv som både gör sväljandet lättare och underlättar matsmältningen. Grönsaker som tex på bilden nedan behöver tuggas en stund för att en del ska undvika magknip och magbesvär.
  • Att låta maten bli en upplevelse med smak och något för ögat gör dig mer medveten om nuet. Tankar på annat läggs åt sidan en stund och underlättar din egen återhämtning och möjlighet att ladda batterierna.

gronsaker

Närmaste veckorna kan du vid några måltider prova att se vad du upplever om du saktar ned farten på din lunch eller middag. Stäm av hur det känns och om du t ex slipper uppblåst mage, blir lugnare som människa, blir piggare osv.

Nästa söndag kommer som vanligt en ny kostartikel med temat ”Vad ska man äta egentligen?”

Min semester börjar gå mot sitt slut och jag hoppas se dig snart på något av vattenlöpningspassen eller på löppass på torra land.

Har du frågor klicka på kontakt så hör vi av oss.

Jag önskar dig en härlig vecka!

Hälsar Ewa

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

ewahutmachersnabbfoting