Enkelt tips för bättre återhämtning

Ett tips som är bra för både plånboken och kroppen.

mjolk

Den här veckan får du ett enkelt och riktigt bra tips efter träningspasset för bättre återhämtning.

En försening uppstod den här veckan pga tekniktrassel men här kommer äntligen söndagsinlägget. Som vanligt kommer förslag och inspiration om ”Vad ska man äta egentligen?” precis som tidigare söndagar i år.

Vad ska man fylla på med efter träningen?

Hur mycket beror på vad du har för mål och vad du har tränat (ansträngningsgrad spelar stor roll).

Har du tagit i ordentligt är det bra för din återhämtning att först och främst fylla på med protein och allra helst i kombination med någon kolhydratkälla för att det ska tas upp bättre av kroppen och bromsa nedbrytningen och under lätta återuppbyggnaden.

Ett enkelt och billigt tips från coachen om du tål laktos är ett stort glas mjölk. Plus något extra för tuffingar.

Mjölk innehåller massor med grymma näringsämnen som din kropp kommer älska. Du får i dig protein men det finns behov av mer om du styrketränat riktigt hårt. Längre fram eller i nyhetsbrevet kan du läsa mer om smarta saker att ta med sig till gymmet så du spar in pengar på energibarsen som också är fulla av socker. Bra kan vara bra i reserv men det finns så mycket andra livsmedel som är både enkla att ta med och fyllda med näringsämnen istället som behövs för att få resultat i slutändan.

Efter en tuff löprunda nyligen valde jag själv mjölk och stekta ägg efter. Det gav mig både protein och kolhydrater och jag blev full av energi och kände mig snabbt återhämtad.

Har du tips du vill dela med dig till andra kan du kommentera eller sända in genom kontaktfliken.

Frågor går bra att sända in om du vill veta mer. Med nyhetsbrevet får du tillgång till artiklar med mera från oss så du inte missar något (se längst ned).

Ha en härlig vecka! Lycka till med träningen!

Hälsningar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

snabbfotingcoach