Bara dagar kvar till Midnattsloppet. 3 råd som gör dig till vinnare

Hur kommer du i mål och får medalj med bästa känslan i kroppen?

vinnare

Vi delar idag några råd som tar dig i mål och gör dig till en vinnare oavsett vad som står på klockan när du springer över mållinjen. Att träna inför ett lopp, kanske en hel säsong är så mycket mer än bara tävlingsdagen. Du har tagit dig genom en längre tids träning och varje delsteg är något du kan fira och glädjas åt.

För att du ska få bästa upplevelsen av det du tränat för hela året tänk på tipsen nedan när du springer Midnattsloppet på lördag i Stockholm. Du kommer känna dig som en kung eller drottning på vägen fram om du har detta i åtanke.

Jag har fått in del frågor och fångat upp saker som många undrar över.  Så summerat är nedanstående det viktigaste för att få en härlig känsla och komma i mål som en vinnare.

Våra tre bästa tips för Midnattsloppet är:

  • Värm upp innan du startar. Det ska vara rätt lugnt tempo och bara mjuka upp kroppen under 10 till 15 minuter. Det är bra av flera skäl.

En anledning till att värma upp är att kroppen mjukstartar och du slipper dra på dig en så kallad syreskuld som kan ge dig problem att andas eller bilda mjölksyra i musklerna alldeles för tidigt. Håll igen något i starten av loppet och undvik att gå ut för hårt. Du kan stegra sakta men säkert och ha en kanonkänsla hela vägen genom loppet istället för att gå in i väggen, det kommer du vinna på.

  • Det är väldigt mycket folk på loppet och kan bli varmt. Ha rätt skor och kläder som sitter bra och drick i små mängder så du inte blir överhättad. Håll koll på trottoarkanter så du inte snubblar och vassa armbågar.
  • Något som kan vara en av de svåraste sakerna med Midnattsloppet i Stockholm är den långa branta backen efter ca 4 kilometer upp mot kyrkan. Bästa backtipset som gör dig till en vinnare är att våga sakta in farten något i backarna.

Korta ner stegen, luta dig in i backen och mumsa den sakta men säkert med något högre stegfrekvens. Du tar igen fartskillnaden med råge och springer förbi alla på flacken efter eller i nerförsbackarna som kommer senare på olika ställen.

Det viktigaste för vinnarkänslan. Kom ihåg att ta med leendet, slappna av och ha kul. Hela publikhavet kommer hjälpa dig och heja fram på vägen. Det är underbar musik och festkänsla på Midnattsloppet. Njut på ditt sätt, du kommer i mål som en vinnare.

Jag önskar dig stort lycka till på lördag! Det kommer bli kul och jag hejar från kanten. Ha en härlig helg!

Loppsäsongen är igång för fullt och det kommer fler tips längre fram under säsongen. Njut och ta fram leendet oavsett om du är löpare eller hejaklack på lördag.

Hälsningar Ewa

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

IMG_1161