Viktstabil i höst!

Så klarar du höstens restaurangbesök på lunchen med enkla knep

tomatsoppasallad

Svårt att välja och hitta något bra på den korta lunchen som ska fyllas med både ärenden och energipåfyllning? På dagens söndagstema ”Vad ska man äta egentligen?” bjuder vi på några enkla knep för att du ska få en bra höst med chans till att hålla vikten eller till och med minska något om det är vad du önskar. På köpet kommer du känna dig piggare och fräschare om du lyckas få in dessa bra vanor efter sommarens ledighet.

Tips för att vara viktstabil med hjälp av kosten:

  • Ät dig mätt på grönsaker och komplettera med fisk, kött, eller vegetarisk proteinkälla, plus lagom med kolhydrater för att orka hela dagen.
  • Minska brödätandet och om du fortsätter byt ut mot fullkornsalternativ och grova sorter.
  • Potatis, ris, quinoa är väldigt bra alternativ till vit pasta. De kolhydraterna är ”snälla” och mättande.
  • Feta såser innehåller massor med kalorier. Minska mängden eller byt mot andra alternativ tex salsa, grönsaksvarianter mm.
  • Helt onödigt med naturligt sockrad läsk eller alkolhol på lunchen. Triggar både sötsug och innehåller onödiga kalorier.

Sammanfattningsvis handlar det om mängden mat (totalt kcal, matkalorier) och givetvis valet av vilken mat som finns på tallriken. När jag själv valde att gå ner i vikt blev det en stor hög på ungefär halva fatet med mättande grönsaker, därtill ofta potatis och smal fisk eller kyckling. Det går att hitta bra saker på lunchrestaurangerna och de gånger det är svårare behöver man inte äta upp hela portionen. Sänk takten när du ätet och känner efter när du blir mätt. Det tar ungefär 30 minuter innan den riktiga mättnadskänslan inträder.

Våga ställa krav på din lunchrestaurang. En fråga som kommer fem gånger betyder att flera är intresserade och vill ha andra produkter. Det är så vi kan påverka tillsammans.

Några lunchbilder:

En rejäl laxsallad, med grönsaker och salladsblad. En klick majonäsbaserad sås.

laxsallad

En stor portion lax med extra potatis. Grönsaker, bönor,  bröd och lite senapssås. För dig som verkligen är hungrig men vill begränsa kalorierna. Denna innehåller endast 500-600 kcal från restaurang Kalori i Stockholm.

laxreceptkalori

Överst visas en tomatsoppa med några krutonger och lite ost. Serveras med salladsskål, lite örtsås och stekt tonsisk. Utan bröd blir det en riktigt smal variant. Rekommenderar något mer beroende på kroppstorlek och viktmål.

Det här är bara generella alternativ. Kost som passar dig är något som givetvis diskuteras fram som en hållbar lösning framåt.

För att vara viktstabil är det givetvis viktigt att tänka på motionens betydelse. Kost och rörelse hänger ihop.

Har du frågor om hur du kommer i gång i höst med mat eller träning finns vi tillhands för frågor. Sänd dem via kontaktforumläret eller kommentera. Det går att ansluta sig till nyhetsbrevet längst ned på sidan för att få del av nyheter och artiklar från oss.

Välkommen tillbaka från semestern. Vi gör en kanonhöst tillsammans!

Ha en skön vecka!

Önskar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

IMG_6654 ewa hutmacher