Så håller du förkylningen borta!

Vill du fortsätta hålla förkylningen borta? I dagens inlägg får du några tips så du förblir frisk i höst.

Fruktskal

Söndagstemat ”Vad ska man äta egentligen?” återupptas nu efter en tids paus men nu kan du läsa mer på söndagarna om kost och inspiration igen. Reflektion kan vara riktigt bra.

Idag delar vi några enkla och bra tips för att boosta immunförsvaret så förkylningen inte slår till.

  • Utsätt dig för lagom nivå av stress. Längre tid med hög stressnivå gör dig skör för infektioner. Kom ihåg återhämtningen, den är viktig även för dig som tränar mycket.
  • Fyll på med sol för att få massor med D-vitamin. Resten av D-vitaminet kan du fylla på med från mat som fet fisk t ex lax.
  • C-vitaminer gör extra gott och är bra för immunförsvaret. Apelsiner, blåbär, potatis och annat hjälper dig. Fyll på med färgstarka grönsaker och frukter.
  • Sov ungefär 6-8 timmar per natt så får din kropp den återhämtning som behövs för att reparera sig under natten. Sömnen är viktig för att du ska ha en kropp som orkar och inte bryts ned.
  • Ät gott och vitaminrikt och rör dig för att få frisk luft eller miljöombyte. Varför inte med sällskap du trivs i?
  • Drick vatten regelbundet över dagen. Vattnet hjälper dig att tillgodogöra dig vitaminerna och näringen bättre i maten du äter.

Se några förslag på enkla vitaminrika exempel nedan:

Potatis, rödlök, tomat, salt och peppar i ugnen.

cvitamin

Lax med olika sorters grönsaker som spenat, broccoli och ris

laxochgront

Spenat- och ärtsoppa med örter och surdegsbröd

spenatsoppa1

Behöver du mer inspiration eller hjälp med individuella kostförfrågningar finns jag att kontakta, enklast via ett meddelande i formuläret.

Redan om en vecka får du mer ideér om ”Vad ska man äta egentligen?”. Önskar du något särskilt kosttema under året kan du sända ett meddelande till mig. Det uppskattas varmt.

På senare tid har Snabbfotings hemsida uppdaterats en hel del med uppdaterade tjänster och nya projekt kommer också meddelas inom en relativt nära framtid. Jag lovar att berätta mer så snart jag kan.

Ät, sov, träna och jobba lagom. Ha en härlig vecka!

Önskar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

ewahutmachersnabbfoting