Enkla knep för motivation året runt

Behåll din motivation året runt! Idag får du några enkla knep av mig. Spar gärna till årsplaneringen!

ewatrx

Är du känslig för årstidernas växlingar? Påverkas du av press från arbetsgivare, trender, sociala medier kanske till och med vänner och deras mat- och träningsvanor?

Idag ska du få del av några enkla knep för att kunna behålla motivationen året runt och sätta mål som är meningsfulla för dig. Bestäm dig för att sätta dig själv i centrum en stund. Vad andra tycker eller presterar kan du lägga åt sidan. Det är du, din kropp och dina beslut som avgör hur du mår och vad det blir för resultat.

De hållbara resultaten kommer genom inre motivation och drivkrafter. Det ska vara något som är relevant och meningsfullt för dig. Det blir ett haltande omotiverande mål om din chef eller fru/man säger att du behöver gå ner i vikt eller sluta röka. Det är stor risk att du tappar dig själv på vägen om du inte har en klar anledning till en förändring.

6 enkla tips för motivationen året runt:

  • Varje årstid har sin höjdpunkt, njut av de ögonblick som finns där. Hösten har färgsprakande träd och frisk luft mot kinderna, våren ljummen luft och blommor som slår ut. Sommaren bjuder på gräsmattor för olika äventyr. Soljuset gör oss piggare och ofta gladare så försök få så mycket solljus som möjligt med enkel vardagsmotion eller utomhusträning.

IMG_3742

  • Definiera vad du vill åstadkomma inom en viss tidsrymd. Hur skulle du vilja känna dig när du når målet?  Bestäm ett huvudmål som delas in i några mindre delmål så du mentalt kan ladda och glädjas för varje delseger.  En liten belöning allteftersom är inte dumt som pepp!
  • Dröm och fantisera och välj realistiska mål. Att genomföra en Iron Man om ett år om du precis börjat träna och går all in är dömt att misslyckas. Välj ett meningsfullt mål för dig och utgå från ditt nuläge för att därifrån trappa upp din insats. Träning och insats ger belöning men takten är viktig för att både undvika skador, nedslitet immunförsvar och risk för borttappad motivation.
  • Hitta ett sätt att äta och träna som passar dig och din kropp. Hitta den motivation och träningsglädje som är rätt för dig. Vad alla andra gör är inte relevant, det stressar en del med prestations- mät- och äthetsen. En del äter glutenfritt, andra äter massor med pasta, en del tränar bara styrka och vissa bara löpning. Hitta en sund balans och ett förhållningssätt som passar dig och ditt livspussel. Du, bara du kan avgöra om det är utmärkt att springa en mil lufsandes eller lyfta vikter som väger mer än din partner. Alla har olika mål och drivkrafter. Var stolt över dina val och framsteg.

veckoplan

  • Låt träningen bli en naturlig del av livet. Skriv in din träningstid, reflektions- och njutningstid i din kalender. Sätt av av minst en till två stunder varje vecka som är din tid som du investerar i dig själv. Vill du vara med en kompis eller din partner för att förhöja träningspasset väljer du självklart det.
  • Under året och kan det finnas tillfällen då du känner dig sliten. Dessa tillfällen kan du undvika om du redan från början lägger in lite återhämtning och minskar kraven på dig själv. Att du är sliten eller får en dipp kan bero på flera saker som sömn, stress, överträning mm. Så minska regelbundet den träning du utövar ett tag och göra något annat en kortare tid.

När jag själv överansträngde min höftböjare förra året lade jag in både yoga, rörelseträning, massage och cykling och blev snabbt bra och undvek en skada. De små sakerna är viktiga för att hålla i längden.

Jag lyckas själv behålla min glädje och motivation till både kost och träning genom variation. Jag har en längre tid kämpat med sötsug då jag är överkänslig för socker och nu är jag äntligen på spåret igen sedan en tid med kosten. Det blev ännu lättare för mig när jag själv bestämde mig att tydliggöra ett kortare delmål i Höstutmaningen för att nå framåt.

Rörelse ger mig motivation då jag känner så många positiva effekter. Det blir både vardagsmotion med promenader och löpning, cykling, löprelaterad styrka och en hel del plankor som på bilden. Det har blivit en kul grej att göra plankor spontant på olika platser i Sverige och runt om i världen, tex i New York i somras. Det blir många glada skratt inte minst från mig själv, de som går förbi och fotografen. Jag blir glad av det enkla. 🙂

Juniplankor med Snabbfoting

Har du frågor eller funderingar om motivation eller träning eller kost. Hör av dig till mig här på Snabbfoting. Vill du ha löpande uppdateringar har vi ett nyhetsbrev med fler artiklar från oss.

Håller tummarna för dig! Gör det du behöver för att lyckas!

Önskar dig en skön vecka!

Hälsningar Ewa Hutmacher

Löpcoach, kostrådgivare, personlig tränare

ewahutmachersnabbfoting