Nytt år och chans för möjligheter

God fortsättning! Välkommen tillbaka efter en välförtjänt ledighet. Nu är det dags att jobba mot dina mål.

planeringstategimal

Nu drar vi strax igång träningsdelen som haft en paus under december. Jag hoppas att du har haft det riktigt skönt över jul och nyår och har fått energi och ideér för ett nytt år med nya möjligheter.

Många väljer ett datum eller årsskifte för att ta tag i gamla projekt, rensa ut och sätta mål. Jag ska idag ge dig några ideér som kan vara till hjälp för att nå längre än att bara handla om ett nyårslöfte. Tillsammans blir det lättare. Med några tips på vägen kommer du närmare målet.

Själv har jag haft möjlighet att ha semester stora delar av december och kunnat ladda batterierna ordentligt. Jätteskönt och jag har både läst böcker, slappat, promenerat och druckit några goda kaffe. Det har blivit vattenträning i värmen jag befunnit mig i.

Springa i 40 graders värme är inget för mig. Då väljer jag vattenlöpning och simning istället.

vattenlopningivarmen

Min planerings- och måltavla har flera delar för 2016 både med personliga och företagsmässiga mål för Snabbfoting.

Jag har egen erfarenhet av hur kraftfullt det är att sätta relevanta mål. Välj både realistiska och meningsfulla mål om du vill ha hållbara resultat.

Ett av målen jag satt upp handlar om bloggmaterialet som finns på Snabbfoting. I år kommer kostdelen ha fokus på alternativ att minska sockret i maten och en del helt sockerfria varianter med recept. Socker är ett av mina kompetensområden och jag har själv en sockerkänslighet. Jag vet vad det innebär att leva som sockerberoende.

Önska eller ställ gärna  frågor så kan jag ordna att några av dem blir som inlägg under året.

havrepuffar

Vad drömmer du om att få för resultat i år? Eller om 5 år!

Skulle du vilja springa ett lopp med lätta ben istället för att allt känns tungt och flåsigt? Vill du styra upp din kost att hålla långsiktigt med rutiner som fungerar i familjen? Hur skulle det känna att stå på stadion och klara ditt första marathon?

Oavsett mål så har jag ett förslag.

Tänk längre och gör något mer än bara ett nyårslöfte. Sätt upp ett större längre mål som du delar in i delmål med en handlingsplan. Gå längre än bara 2016.

Om du gör något som är viktigt och som har stor mening för dig kommer det bli så mycket lättare att jobba dig fram mot resultatet och det övergripande mål. Det är en härlig känsla  att bocka av de mindre delmålen en efter en. Du plockar medaljer längs vägen på din resa.

Se det som att det finns en del lågt hängande frukter på vägen som du också belönar dig själv för emellanåt. Vissa plockar du hem snabbt.

medaljerbeloning

Några tips för dig som kommer igång med träning eller satsar på viktmål. Det är helt okej att börja ”lagom”. Du ökar sedan succesivt din träningsmängd för att slippa tappa motivationen eller bli sjuk för att träningen blir för intensiv.

Tips från coachen är alltså att börja med t ex 2 pass per vecka om du är helt ny med träning. Snabbt kommer du märka skillnad och hur lätt det går.

För de som som vill börja springa är det lämpligt att stega upp tiden eller sträckan långsamt. Du vill väl kunna träna och springa hela livet? Jag själv har gått från långsamt till snabb, och företaget Snabbfoting uppstod för jag hade mål med relevans. Hållbara förändringar och träningsglädje är väsentlig för oss och att vara motiverad och kunna träna livslångt.

Om du träffar oss i januari för ett hälsosamtal kring kost och eller hälsa finns det en gåva och väntar.

Flera spännande möten har redan skett i januari för att bland annat sätta mål och diskutera handlingsplaner.

kundmote

Det är ett nytt år med nya möjligheter. Vad väntar du på? Ibland är det lite obekvämt att göra något nytt men jag lovar att det gör resultat om du är beredd att lägga tid på dig själv. Med förberedelse går allt!

Jag finns vid frågor, det är bara att sända en förfrågan. Följ oss gärna i övriga kanaler på Facebook, Twitter och Instagram.

Lycka till med löpning, livet och träningen! Nu kör vi!

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och sockerberoende.

ewahutmacher