5 snabba motivationshöjare!

Nu är det många människor som bryter sina nyårslöften. Hur känns det för dig?

Semla

Själv har jag hittat rutinen i träningen efter en höst och kalender som gjorde det svårare att få till de pass jag behövde för att få allra bäst resultat. Men på semestern över jul och nyår kom jag in i de rutiner jag mår allra bäst av.

Det är motiverande för mig när jag har energi, fokus och känner mig stark.

Det brukar sägas att det tar ungefär tre veckor att lägga grunden för goda vanor. För de som antog olika utmaningar vid nyåret finns det många som håller rutinerna men en del snubblar nu för att rätt drivkrafter saknas eller tuffa utmaningar på vägen dykt upp. Jag kommer ge några motivationstips alldeles strax!

Att lägga av med godis, justera alkoholvanor, börja träna något nytt är inte helt busenkelt. Själv har jag just nu svårt med att i sociala medier se alla sorters sötsaker och god mat som fladdrar förbi. Dofter ska vi inte ens tala om.

Du ska få några av mina bästa motivationshöjare för att komma in i rutinerna igen och hålla dem. För det behöver inte vara så svårt. Ge inte upp nu!

Fem motivationshöjare från coachen för träning och kost:

  • Träna med en kompis som peppar och pushar dig. Att ha någon som väntar på att ha kul ihop är en säker motivationshöjare.
  • Om du missat att dela upp ditt mål i delmål. Bryt upp målet i mindre bitar och fira delsegrarna allt eftersom. Köp ett snyggt linne, ett par skor, en färgglad vattenflaska. Krama dig själv på vägen!
  • Välj träning som du tycker är kul och möter dina behov. Skippa tänket att göra 7 pass per vecka som alla är all in. Gör istället en rimlig dosering av pass. Kom ihåg att öka succesivt efter hand.
  • Gör din grej på gymmet eller i löpspåret och tänk på att du inte behöver inte jämföra dig med andra hela tiden. Ställ däremot krav på att du utvecklas men utifrån dig själv och din kapacitet. Är en utmaning eller ett lopp i nära tid en morot för dig?

    För dig som justerat kost och dryckesvanor. Hitta ett sunt och skönt förhållningssätt till mat med bättre kválite och lagom mängd. Behåll glädjen i livet men välj med omsorg.

Fruktskal

Kika på den här länken om du är sugen på att fika och det är viktigt för dig. Det är snart semmeldag. Läs några tips på nyttigare fika än en vanlig traditionell.

Om du känner att du fastnat, behöver en knuff och samtala för en individuell genomgång för hälsa och motivation så finns några lediga tider kvar. Boka en tid hos mig ur kalendern.

Ibland är det just ett träningsprogram eller löpcoachpass som behövs för att komma rätt igen. Tillsammans med en kompis eller en personlig tränare kan det bli så fina resultat. Dt är roligare att få resultat tillsammans.

Har du ett motivationstips att dela, skriv i kommentarerna eller lämna via kontaktfliken så summerar jag dem senare.

Så här glad och energifylld blev jag av mitt första maraton. Du kan fundera på hur du vill att det ska kännas för dig när du åstadkommer och klarar ditt mål. Det skapar ofta motivation!

segerkansla

Det börjar bli mer plats på gymmen så nu har du ett utmärkt tillfälle att använda vikterna så de gör nytta.

Vi ses! Ha en skön vecka!

#nukörvi #jagtrorpådig

Ewa Hutmacher, Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

ewahutmacher

Om Ewa Hutmacher:

Ewa Hutmacher är grundare och hälsoinnovatör på Snabbfoting. Efter att ha lämnat en lång karriär i finansbranshen är Ewa sedan 2013 utbildad lic. personlig tränare, lic kostrådgivare, cykelinstruktör och löpcoach inriktad på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och sockerberoende.

Hon är också utbildad civilekonom med stort teknikintresse och nära 25 års aktiv trading på aktie- och optionsmarknaden. Teknisk analys och småbolag inom framförallt life science och pharma är specialområden. I det tidigare professionella arbetslivet i finansbranschen märks roller som produkt-, affärsutvecklare och placeringsrådgivare.