Äta eller inte äta kolhydrater. Fem tips som gör livet lättare

lordagsgodis

 

Kolhydrater är verkligen hett på alla sett. Vilken diet följer du? Du har testat några va?

Vet du om att du kan vinna så mycket på att hitta långsiktigt hållbara rutiner istället. Tänk dig att kunna äta normalt med gott samvete och inte behöva tänka på vikten överhuvudtaget.

Jag ska berätta något som får dig att häpna. Skippa alla dieter du läser om i tidningen. De får dig mest troligen att efter tid att gå upp i vikt eller känna dig usel.

Gå i stället ner i vikt genom att äta riktig mat med kolhydrater istället för lördagsgodiset eller soffhänget varje kväll. Varierad kost i lagom mängd och utan självsvält är vinnaren i längden.

 

Ja det är sant att inte ens potatis är farligt! Jag och många andra gör det hela tiden. Enkelt och du kommer spara pengar och livskvalite!

kolhydrater1

Coachens fem bästa tips som gör dig och livet lättare med kolhydrater

  • Skippa att följa en diet och ät riktig mat med kolhydrater, protein och fett. Du kommer bli både hälsosammare och uppnå dina viktmål om du tänker efter vad som kan funka i längden för dig. Viktigt är ju vad, hur mycket, när och varför du äter.

 

  • Välj bättre livsmedel för kroppen, tex grovt bröd, rotfrukter inklusive potatis och grönsaker som omvandlas långsammare än rent vitt mjöl. Kroppen och humöret kommer gilla det du gör och hålla ett jämnare blodsocker. Du slipper sötsug, hunger, dåligt humör och överätning.

 

  • Minska mängden pasta och vitt mjöl och satsa på livsmedel som håller dig mätt och innehåller mer näringsämnen. Det finns så många alternativ att välja bland som är bra. Testa olika rissorter, gryn, havre, och givetvis potatis och sötpotatis. Det går att använda som bantningsmat för de som önskar.

 

  • Skippa godisförbudet! Godis, ja skippa förbuden men tänk på hur mycket du äter och framförallt hur ofta. Äter du lite varje dag blir det över en vecka rätt mycket. Satsa på frukt med kolhydrater och sötma istället så fyller du på med vitaminer istället som håller dig frisk.

 

  • Har du provat en diet helt utan kolhydrater, det är rätt jobbigt som du kanske märkt. Ät det som fungerar för din kropp och det innebär riktig vällagad mat, välj en kost- och energibalans som passar dig och din energinivå. Du håller vikten och slipper ha dåligt humör, lukta, aceton, utsätta dig för abstinensbesvär. Din hjärna blir riktigt långsam och rent av okoncentrerad om du inte ger den sockerbränsle i form av matkolhydrater.

Dieter straffar dig många sätt. Det kommer jag berätta mer om i inlägg som kommer senare i vår. Håll koll framåt!

hungerkontroll

Om du vill ha riktiga träningsresultat är det a och o att minska godiset och byta svältkurerna mot pasta, potatis, fetterna i tex lax osv, annars uteblir de resultat du går och hoppas på. Hur bra löptränar du på eller styrketränar du på pulversoppa och 500 kcal per dag (ca 25% av en normal vuxen persons dagsbehov)?

För dig som tränar för att det är kul, är en hederlig motionär eller inte har kommit igång än gäller det helt enkelt att tänka på mängden. Dessa delar är inte alltid självklara. Jag möter i mitt yrke och i min vardag många som blir chockade när jag gör energiberäkningar och berättat att de äter mer under fredag och lördag än övriga dagar tillsammans under veckan. Det är din livsstil som helt enkelt savgör om kläderna sitter trångt eller för löst.

Nästa gång du är i affären. Plocka fram din favoritgodispåse eller chipsen och ta reda på energiinnehållet kcal och antal gram kolhydrater per 100 gram. Om du är bland de 10 första som sänder ditt svar till mig gör jag en beräkning i antingen motsvarande mängd pasta eller potatis. Passa på att ta chansen!

kolhydrater2

Har du frågor? Sänd dem till mig via kontaktformuläret.

I helgen kommer jag själv kombinera både god mat och motion efter att äntligen ha blivit frisk från halsont.

Vi ses framåt på olika aktiviteter som drar igång i maj. Besök vår hemsida för att hålla dig uppdaterad om vad som sker framöver hos oss.

Njut av din helg! Ladda batterierna och gör det som är bäst för dig!

#ditt2016 #nukörvi

ewahutmacher

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.

Snabbfoting är ett innovativt konsultföretag inom träning, hållbar hälsa och ekonomi. Vi hjälper dig med träningstjänster och hälsa med enkla verktyg och strategier som gör skilllnad. Gemenskap, motivation och glädje är något du möts av när du träffar oss.

Vi strävar efter att ligga i framkant med lösningar och utbildningskoncept inom hållbar hälsa och ekonomi.