Bli en löpare på 10 veckor och minska din stressnivå

Börja jogga på 10-veckor i vår och minska din stressnivå. Löpprogram för dig som känner dig stressad eller för nybörjare.

IMG_1943 bred

Nu har du möjlighet att lägga nya vanor till sommaren som är avstressande och frigör hormoner som lugnar kroppen.

Har du redan kört slut på dig inför sommaren kan du behöva sova igen en del av den energi du förlorat men också skapa nya välgörande rutiner för att återhämta dig bättre. Motion är stressreducerande och behöver anpassas intensitetsmässigt om du kört i det röda länge med för mycket i livet.

Sover du väldigt mycket kan det vara tecken på större obalanser och det är viktigt att återställa dem innan kurvan sluttar för brant.

Att gå all in och bara försöka sova bort stress är inte lösningen för en hållbar hälsa. Komplettera med lättare motion som är inplanerad utan att det blir ytterligare en stressfaktor.

För att du ska orka i längden behövs olika delar i livet och det betyder en kombination av bra mat, arbetsmängd under kontroll, bra vänner som kan fylla dig med energi och den bästa medicinen som lugnar är lågintensiv motion för riktigt stressade.

Motion har många effekter och för dig med hög stress. Träning frigör lugnande ämnen och reducerar stress i kroppen och gör dig samtidigt tåligare att motstå stress. Att gå på med superintensiva träningspass kan stjälpa snarare än hjälpa sönderstressade kroppar. Det gäller att lyssna inåt och undvika alldeles för komplicerade och intensiva träningsmoment om du haft fullt ös länge.

Stora krav både i arbete, träning, livet och på sig själv kan vara det som gör att det rinner över särskilt om något oväntat händer som skilsmässa, någon närståendes bortgång, att mista jobbet eller liknande.

Låt löpprogrammet nedan bli din egna värdefulla stund 2 gånger i veckan för att komma igång eller varva ner med att jogga. Gör detta helt kravlöst och som avkoppling, din meditation om du vill kalla det så. Ut och rör på benen, i lugnt tempo!

Välj en hastighet som bara är lugn och lätt. Känn inga prestationskrav utan hitta en nivå så du utan problem alltid tar dig igenom joggdelarna.

Vecka 1: Gå 10 minuter, (jogga lätt 2 min, gå 2 min) x 4 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 2: Gå 10 minuter, (jogga lätt 2 min, gå 2 min) x 4 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 3: Gå 10 minuter, (jogga lätt 2 min, gå 1 min) x 4 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 4: Gå 10 minuter, (jogga lätt 3 min, gå 1 min) x 4 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 5: Gå 10 minuter, (jogga lätt 4 min, gå 1 min) x 3 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 6: Gå 10 minuter, (jogga lätt 5 min, gå 1 min) x 3 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 7: Gå 10 minuter, (jogga lätt 6 min, gå 1 min) x 3 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 8: Gå 10 minuter, (jogga lätt 7 min, gå 1 min) x 3 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 9: Gå 10 minuter, (jogga lätt 15 min, gå 5 min, jogga 5 min), lugn gång 10 minuter

Vecka 10: Gå 10 minuter, (jogga lätt 10 min, gå 3 min,) x 2 ggr, lugn gång 10 minuter

Vecka 11 (Bonusvecka): Gå 10 minuter, (jogga lätt 12 min, gå 5 min,) x 2 ggr, lugn gång 10 minuter

Jag hoppas du kommer uppskattar detta sköna lugnande joggingprogram som gör dig som är nybörjare till en löpare på denna korta tid. Du kan välja fina ställen att göra dina turer på och variera ibland om du uppskattar det.

2011-08, IMG_0270, Skor i graset

Skulle du i en framtid vara sugen på att få ihop 30 minuters joggande i en följd är du bara en liten bit i från efter dessa 10 veckor.

Njut av den friska luften, färger, naturen och värmen från solen. Koppla av och hitta den motionsform som passar dig om inte joggingschemat är rätt för dig.

Vill du ha vägledning eller har frågor hur du kan ta dig framåt finns vi tillhands. Sänd i såfall en förfrågan via kontaktformuläret.

Vill du ha vårt nyhetsbrev klicka här.

vattenflaskasnabbfoting

Ut och njut av lugnet och intrycket i joggingspåret. Ställ fram skorna och ta kom ihåg att dricka vatten regelbundet för att må bra.

Ha en trevlig helg! Lycka till med löpningen!

ewahutmacher

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.

Snabbfoting är ett innovativt konsultföretag inom träning, hållbar hälsa och ekonomi. Vi hjälper dig med träningstjänster och hälsa med enkla verktyg och strategier som gör skilllnad. Gemenskap, motivation och glädje är något du möts av när du träffar oss.

Vi strävar efter att ligga i framkant med lösningar och utbildningskoncept inom hållbar hälsa och ekonomi.