Snabba upp din återhämtning efter marathon

Känslan att komma i mål på ett marathon. Fantastiskt om du frågar mig, oavsett hur tufft det det kan vara under loppet.

Du ska få några tips för att snabba på din återhämtning efter helgens marathon och hålla motivationen fortsatt uppe att träna.

segerkansla

Du kan verkligen sträcka på dig över att du har slitit, tränat och haft tålamod i träningen under så lång tid. Att springa ett marathon är inte direkt busenkelt och många vågar inte ens testa 42,2 km som är oändligt långt.

Både för dig med snabb tid eller dig som tagit dig runt inom de godkända tidramarna för loppet kan du ge återhämtningen en kick. Ge dig själv förutsättningar för att ladda batterierna och fylla på mentalt och med rätt tränings- och kostupplägg efter. Nedanstående är enkelt och gör gott för hälsan och återhämtningen.

Tips från coachen för snabbare återhämtning och motivationshöjare:

  • Ät och drick ordentligt. Lyssna på kroppen om du har behov av särskilda livsmedel.
  • Prioritera din nattsömn och sov lite extra. Återhämtning genom bra sömn påskyndar återhämtningen.
  • Låt löpmängden minska en tid så kroppen och hela systemet får pigga på sig. Lägg gärna in fler lugna sköna pass och bara njut av att du är en löpare.
  • Välj alternativa träningsformer som komplement till din träning. Med fördel kan du välja styrka, rörlighet, yoga och t ex vattenlöpning. Det är nyttigt mentalt att göra lite annat en tid då du troligen löptränat en hel del på senare tid. Gå  därför ner i distans en kortare period i löpträningen.
  • Spendera tid och umgås med vänner i andra sammanhang än träning.Det är nyttigt att släppa taget ibland. Du kommer tillbaka fulladdad med energi och mental styrka snabbare.
  • Börja smått planera in ett nytt lopp längre fram, en ny utmaning i Sverige eller utomlands. Det kommer göra det lättare att dra igång löpträningen till normal nivå när du känner dig redo igen.

rorlighet

Efter en så stor ansträngning som det är för många att springa ett marathon är det bra att ge kroppen bästa förutsättningar för snabb återhämtning. Med mat, sömn, mindre löpträning underlättar du mycket för dig. Löpträningen kan med fördel minskas närmaste veckorna för att du ska samla kraft och ladda batterierna för senare utmaningar i år.

Kroppen har dränerats på både mentala och fysiska krafter under loppet och många känner sig slitna både fysiskt och mentalt.  Marathonblues efter loppet är något som drabbar många, det är helt tomt och deppigt efter lång tids träning som nu är över.

Prioritera att relativt snart planera in nya målsättningar som du klarar av i delsteg. Då kommer du upp på banan snabbt och håller dig motiverad och får en nytändning igen.

Har du haft mycket i vår och behöver koppla av på semestern ska du få något att tänka på i sommar. Ett event som finns på Facebook med namnet Välförtjänt vila i sommar. Där får du tips och artiklar för att kunna koppla av och ha en riktigt skön sommar.

Anmäl dig nu till eventet som pågår i 30 dagar med start vid midsommar.

Tänk på dig själv lite extra och ta en fika med en vän för att snacka upplevelser och framtid.

Ha en skön vecka!

ewahutmachersnabbfoting

Har du frågor? Välkommen att kontakta mig.

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.

Snabbfoting är ett innovativt konsultföretag inom träning, hållbar hälsa och ekonomi. Vi hjälper dig med träningstjänster och hälsa med enkla verktyg och strategier som gör skilllnad. Gemenskap, motivation och glädje är något du möts av när du träffar oss.

Vi strävar efter att ligga i framkant med lösningar och utbildningskoncept inom hållbar hälsa och ekonomi.