Löpprogram för alla är inte för alla

Funderar du ibland över varför du känner dig sliten i träningen?

veckoplan

Generella löpprogram är inte för alla

Idag är det väldigt vanligt att tidningar och websiter ger tips och ger generella löp- och träningsprogram vilket tyvärr inte passar alla. I mitt jobb blir jag regelbundet uppmärksammad eller möter personer som ihärdigt tränat och utmanat sig själva efter dessa kostnadsfria generella löpprogram. Flera har totalt kört sönder sina kroppar. Det är tragiskt att löpprogram massproduceras på det här sättet och att man inte ser individen bakom som har olika behov av återhämtning och träning.

Benhinnor, löparknän, trasiga höfter eller hälsporrar är bara förnamnet på en rad olika problem som dyker upp när träningsprogram inte anpassas efter din träningserfaranhet och ditt livspussel.

Nuförtiden är det vardagsmat med triathlon, cykellopp, mils- eller marathonlopp som kombineras med en vardag med både karriär, familj och träning.

Det finns även de som är precis i början av sin löparkarriär som springer ett mils- eller halvmarathonlopp med nästan obefintlig vana och hoppar in en bra bit in i ett löpprogram för att hinna till loppet. En förkyling eller mycket stress på jobbet brukar inte bromsa upp utan snarare öka tempot för att komma ikapp igen.

Det brukar ofta bli ömma benhinnor av ett sådant val eller andra skador. Motivationen ska vi inte prata om ifall det blir en skada eller ett misslyckat resultat eller näradödenupplevelse.

Stressfrakturer är idag vanligt på grund av överbelastningar pga för mycket träning under längre tid med otillräcklig kost. Dessa beror ofta på att återhämtningen varit dålig under lång tid och kan sluta med en träningsrelaterad utmattningsdepression.

I de allra flesta fall går det att hitta en väg tillbaka från löpskador men att skynda långsamt och göra de övningar naprapat eller kiropraktor säger är a och o precis som skonsam uppbyggande träning.

Om du än gång skadar dig vet du vad som händer med din motivation. Ibland möter jag personer med gråten i halsen som tror att de aldrig kommer tillbaka igen och tappar lusten för i princip allt. En del skadade börjar dessutom springa för mycket alldeles för snabbt vilket är en olycklig kombination i en rehabperiod på väg tillbaka till löpsspåret.

När jag möter klienter som träffat en behandlare och är på väg åter till löpning går jag genom både beteenden, hur träning, kost, vardag och stress ser ut för att förstå bättre varför skadan uppkommit. Det kan bero på rörelsemönster eller att muskulaturen har brister också. Sådan information är relevant för att göra ett individuellt program.

 

foot

Hur mår din kropp den här löpsäsongen?

Har du smärta någonstans som du fortsätter springa med? Kroppen signalerar när något är fel med smärta och det är viktigt att lyssna. Om din återhämtning har börjat bli längre än tidigare är det tecken på att du behöver stanna upp ändra dina träningsrutiner och din vila. Har du pulsmätare eller stämmer av din vilopuls kan du snabbt få uppfattning om hur det ligger till.

Tävlingarna kommer på rad nu

Känner du dig fräsch i kroppen, fortsätt träna inför höstens lopp. Bra att veta är att du kommer prestera ännu bättre på motionsloppet eller tävlingen om du trappar ner löpträningen lite grann några veckor innan. Då kommer din kropp göra en så kallad superkompensation. Förbered dig också mentalt så du är helt förberedd på loppdagen.

Utvecklas från din nivå och må bra

Fundera om du tränar på ett sätt som får dig att både må bra och utvecklas. Du behöver inte jämföra dig med alla andra och springa på samma sätt som andra med mycket större vana. Satsa på att utveckla dig från din nivå. Har du frågor går det bra att kontakta mig.

Kostnadsfri konsultation (10 min)

Ha en fin vecka och höstsäsong!

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach, cykelinstruktör och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.

Snabbfoting erbjuder friskvård och affärsmöten med enkel träning och utbildning till medelstora och stora företag, chefer och ledningsgrupper.