Fånga stressen i tid. Vilka är signalerna?

För dig som är chef eller medarbetare, hur mycket hinner du prata med dina kollegor? Stanna upp en stund och fundera.

Vilken stressnivå mellan 1-10 har du och dina närmaste kollegor haft i genomsnitt senaste veckan? Har det sett ut så länge?

Om du är aktiv på fritiden och har mycket interna eller externa möten hela dagarna är det svårt att som chef möta och leda dina arbetare och fånga upp hur det egentligen står till.

2010-02, IMG_8252 kostymaffarer

Det finns några saker som går att uppmärksamma som närstående, kollega eller chef för att bromsa och undvika att någon tar vägen in i väggen.

En arbetsplats är full av personligheter med olika behov och alla medarbetare har dessutom livspussel och stresströsklar som varierar. Dessa behöver du som ledare hantera för att skapa trivsel, hälsa, motivation och resultat.

Om stressen blir för stor under en längre tid utan möjlighet till återhämtning börjar det ske en rad olika reaktioner i kroppen och dessa kan du vara uppmärksam på. Några märks och går att fånga om ögonen och öronen är uppmärksamma. Vissa beteenden och signaler finns hos den stressade men stannar ofta hos medarbetaren som själv blundar för signalerna och ibland gräver hålet djupare. Därför behövs stöttande medmänniskor som kan lyssna, visa omtanke och avlasta.

IMG_1541

Vad kan och ska du som chef, kollega eller vän vara uppmärksam på kring stress och varningssignaler på överbelastning:

  • Mer övertid än vanligt
  • Andra rutiner för lunch eller middag på kontoret
  • Utåtriktade medarbetare som börjar dra sig tillbaka
  • Lugna medarbetare som ändrar beteende
  • Humörsvängningar och ilska utan anledning
  • Reagerar med gråtattacker och är känsligare än vanligt
  • Börjar se problem i små saker
  • Nedstämdhet
  • Arbetsuppgifter tar allt längre och längre tid att genomföra

Det här är flera saker som du kan upptäcka om du öpnnar ögonen och tar dig tid att stanna upp ibland för att se dina medmänniskor. Det finns också dolda processer som du som chef, kollega eller vän bara kan fånga om du frågar hur det egentligen står till. Det kan tex vara sömnstörningar, ångestsymptom och viktrubbningar upp eller ner mm.

Ser du något av exemplena ovan? Då är det dags att agera och det blinkar rött. Prickas flera av har det börjat gå riktigt långt och det är verkligen dags att finna en väg framåt.

2012-07, IMG_3624, IMG_3624

Genom att ha rutiner för detta på din arbetsplats blir det lättare att minimera kostnader för sjukskrivningar och likaså ha en bra arbetsmiljö. Som chef är det viktigt att tänka på att du själv inte kan lösa allt när du väl hinner uppmärksamma riskbeteendet i tid. Det finns specialister och företagshälsovård som hjälper medarbetare vidare med att ta sig ur negativa spiraler till bättre hälsa.

Något som inte omtalas särskilt ofta är att det är en balans som är viktig mellan arbetsgivare och medarbetare. Det behövs bra arbetsmiljö, ledarskap på arbetsplatsen och möjlighet att ta sig tid till motion. Det viktigt att personer som har tendenser att gå in i väggen får rätt stöd av sin chef och umgängeskrets och får hjälp med att hantera sina personliga egenskaper.

Där behöver du som chef stöd av personalavdelningen precis som att din medarbetare kan behöva samtalsstöd för att förhålla sig till egenskaper, inre och yttre drivkrafter. En del behöver samtalsstöd med experter inom t ex kognitiv beteendeterapi.

Ingen väljer att bli kort- eller långtidssjuksskriven. Ibland går det inte att stoppa oavsett hur mycket stöd det finns hos arbetsgivaren. Det finns faktiskt jobb som är för roliga och kan leda rätt in i väggen. ”Lagom” är bäst!

Idag är ett ledord jag själv nått insikt om och tillämpar: ”Våga vara operfekt” och att våga säga nej både i rollen som ledare och privatperson. Det var en lång och obekväm resa att nå den personliga insikten. Idag har jag själv bytt bransch för att välja en sund stressnivå och ett arbete jag trivs med. Att leda människor till bättre livsstil och hälsa genom samtal och träning är givande. Jag sätter alltid hälsan först idag och motion är ett mirakelmedel för att sänka stressnivån. Jag har artiklar om stress och träning om du är intresserad och håller föreläsningar i ämnet på förfrågan.

cropped-IMG_2103.jpg

 

Vilka nycklar behöver du för att du själv eller dina medarbetare ska må bra i ditt liv som helhet? Finns det något enkelt du kan börja med idag för att ta ett steg till bättre välmående? Ibland räcker det med att träna på att säga nej för att skapa mer tid för saker som fyller dig med energi och välbehag. Har du frågor sänd dem till mig på [email protected] eller hör av dig på 070-7695710.

 

ewahutmacher3

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting, kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.

Snabbfoting är ett innovativt konsultföretag inom träning, hållbar hälsa och ekonomi. Vi hjälper dig med träningstjänster och hälsa med enkla verktyg och strategier som gör skilllnad. Gemenskap, motivation och glädje är något du möts av när du träffar oss.

Vi strävar efter att ligga i framkant med lösningar och utbildningskoncept inom hållbar hälsa och ekonomi.