6 tips som funkar för att gå ner i vikt!

Hur äter man för att gå ner i vikt och varför?

apoteketkost

Du mår som du äter. Dieter på smörblock eller varmvatten med ägg och citron suger!

Viktminsking på ett hållbart sätt är gott, färgglatt, enkelt och resultaten kommer om du orkar göra jobbet. Haken är att du verkligen vill få resultat och att du behöver ändra dina vanor på sikt. Det tar lite längre tid att uppnå de där 10 kilona som snabba metoder fixar på några veckor med en tömning av vatten ur kroppen. Det tragiska är att dina blodkärl och fettet runt organen finns kvar med genvägarna. Du kanske har provat detox, sockriga pulversoppor, chokladbars som måltidsersättning? Jag är glad om det funkar för dig men många går snabbt upp i vikt och lägger på ännu mer efter dieterna med tusen olika namn som omskrivs varje vecka i tidningen och framställer företrädesvis kvinnor som både slanka och lyckliga.

 

Våga tänka om och nytt och få en bestående viktnedgång och god hälsa

6tipssomfunkar

Några svar på varför tipsen ovan fungerar!

  • Det bästa du kan göra är att äta riktig frukost på morgonen som ger dig energi, näring, signalsubstanser till hjärnan och något som magen får arbeta med. Ämnesomsättningen kickar igång och blodsockret blir stabilare med näringsrik mat i magen i jämförelse med ett glas vatten med svältinnehåll. Svårt att klara av komplicerade beräkningar eller köra hårda träningspass med ”noll” kalorier i tanken.

frukostnov

  • Tugga ordentligt kan ju tyckas vara både frustrerande och långsamt. Men det är så bra. Du startar igång enzymprocesser som är bra för matsmältningen och du både tar upp näringen bättre och upplever bättre mättnadskänsla. Win win på alla sätt. I värsta fall hinner du ha en härlig stund med familjen runt bordet om måltiden plötsligt tar 15 minuter längre.

 

  • Har någon sagt att potatis är farligt, att potatis innehåller kolhydrater? Farligt nej! Kolhydrater ja men nyttiga och få sådana. Du kan äta i princip hur mycket potatis som helst. Du kommer bli mätt innan det blir för mycket. När jag själv gick ner i vikt för ett antal år sedan åt jag ofta fem stora potatisar per måltid och gick ner 25 kilo på mindre än ett år. Ät massor med grönsaker också, gärna i ordningen först grönsaker och sedan potatis. 🙂

viktminskning

  • En väl avvägd första portion mat kan vara det som räcker för att klara viktminskningen på sikt. Att ta om flera gånger av fel saker är ofta ett skäl till att det blir för mycket energi (kcal) sammantaget.

 

  • Viktminskning är riktigt festligt och trevligt och ett tillfälle att göra det bästa för dig själv. Använd gärna olika rena färska kryddor istället för kryddmixar som kan sätta igång ditt sötsug igen. Grytor med saffran, chili, örter är fantastiskt gott och gör dina kollegor riktigt avundsjuka. Det går att laga väldigt mycket god mat under viktminskning som är så fräsch.

 

  • Godis, choklad, kex och chips är bara just bukfylla men tyvärr massa belöningsämnen. Det är ofta jag möter människor som äter flera dagsbehov under en lördag eller vardagskväll. För mig innebär det ofta en period med långt arbete med att förändra beteenden och vanor till god hälsa. Varje lyckosam resa är fantastisk.

 

Hänger du med redan nu? Vad sägs om mental uppladdning och skräputrensning?

Det är lättare att genomföra en vikresa med stöd av andra, men rätt personer. Viktigast av allt är däremot att du gör det för din egen skull. Att det är angeläget och viktigt för dig. Lyssna inte på vad din sambo, dina kompisar, kanske till och med din chef säger när du tar beslutet och när du kämpar som bäst mitt i. Lär dig att säga ja till dig själv.

Jag finns tillhands för frågor som kommer upp längs vägen eller om du behöver motivationssamtal, individuella kostråd eller näringsberäkningar.

Vill du komma i kontakt med mig, klicka här.

Ge viktnedgången extra skjuts med personlig träning i kondition och löpning.

Önskar dig en fin vecka!

Ewa Hutmacher, Grundare till Snabbfoting kontakt: 070-7695710

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och socker.