Därför är det socker i din mat

Brukar du välja en yoghurt eller kvarg med mindre fett till frukost eller mellanmål?

Kom ihåg att kolla sockerhalten i såfall. Ofta kompenseras nedsatt fettmängd och lightprodukter med extra socker för att ge god smak. Det är inte helt ovanligt med uppemot 13-17 gram socker per 100 gram råvara i en vanlig yoghurt.

Varför har livsmedelsindustrin incitament att ha socker i din mat?

Det är naturligt att älska socker och livsmedel med socker gör oss nöjda, en måbrakänsla och dopaminkick. Vid tester med livsmedel som har olika sockerhalter föredrar vi gärna de produkter som har mer socker i. Mer socker är godare och resulterar oftast med effekten att vi äter mer. Minskas mängden kan det rent av sluta med att vi inte vill ha produkten överhuvudtaget.

Det är svårt att påverka livsmedelsindustrin att minska mängden tillsatt socker då det skulle leda till både mindre konsumtion och försämrad smak. Det finns ett ekonomiskt intresse att ha socker och även salt tillsatt i maten för att vi ska äta så mycket som möjligt och livsmedelstillverkarna ska hålla bra vinstmarginaler. Det handlar om stora belopp som kan gå förlorade när påtryckningar kommer ovanifrån att minska mängden socker. Diskussionen om sockerskatt lägger hela ansvaret om valet av mat i knät på konsumenten.

Sockerberoende eller inte?

Många går idag omkring och kallar sig sockerberoende. Det är verkligen inte så att alla är sockerberoende. Sockerberoende är ett väldigt allvarligt tillstånd som beror på att hjärnans kemi är i obalans.

Sockerberoendet kan klassas i olika kategorier med grund i hur allvarligt det är och hur individen påverkas och agerar mot sig själv och andra. Som tur var är det ytterst få som är just sockerberoende i dess riktiga bemärkelse. Sammansättningen av kosten, levnadssätt och vardag spelar stor roll. Det vet jag utöver min yrkesroll även av egen erfarenhet då jag själv lever med sockeröverkänslighet, en form av sockerberoende.

Vad kan du göra om du vill minska ditt sockerintag?

En ändring av kosten till mindre socker eller helt osötad går att göra genom att sakta vänja sig. När jag tidigare i mitt arbete som kostrådgivare mött klientermed behov att ändra sockerintag låter jag både föräldrar och deras barn ersätta t ex fruktyoghurt och börja äta naturell yoghurt med bär med liten mängd socker ovanpå som sedan blir helt utan socker snart därefter.

De små förändringarna gör väldigt mycket på sikt. Att minska de snabba kolhydraterna såsom vitt bröd och rikliga portioner med pasta hjälper också att bromsa sötsug och sockerintag. Varje kropp och hjärna är dock unik så generella tips behöver kompletteras med ett individuellt bemötande vid riktig sockerutrensing.

Har du frågor om kost, socker, hållbar hälsa nås jag vi ett klick här.

 

Ha en fin vecka! Hälsningar Ewa

Kontakta mig

Ewa Hutmacher, founder Snabbfoting: Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, coaching, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och sockerberoende.

 

Vi hjälper företag att skapa hållbar hälsa, bättre beslutsfattande och innovationskraft med digitala friskvårds- och utbildningstjänster samt effektiva affärsmöten med enkel träning.

Kontakta oss