5 tips för att träna och vara motiverad

Hur gör andra som tränar för att lyckas fortsätta? Varför är träning så bra?

Du ska del av fyra gästers upplevelse av träning och motivation. Läs vidare så ska du få läsa några berättelser som kan sporra dig.

Att få vara frisk och stark är en dröm för många

Själv har jag upptäckt att det verkligen gör underverk att träna. För att just må bra och vara frisk och stark är det jag upplever själv. Andra jag möter i arbetslivet eller på fritiden får också så många positiva effekter av att röra sig och träna.

Jag får mina bästa idéer utomhus och fattar bättre beslut av regelbunden träning. Det är mitt bästa stressverktyg.

Nu vidare till dagens gäster. Kul att få höra vad andra vill dela för erfarenheter och berätta när det handlar om träning och motivation.

Först ut är Ola, 50 år. Vad får du ut av att träna?

Håller mig i form och sänker stressnivån. Sover aldrig så gott som när jag tränat hårt. Gruppträning där peer-pressure blir en del av träningen är bra för min motivation.

Sussie, 45 år berättar så här om träning

Träning ger mig ett lugn och en skön tillfreds känsla. Där och då sliter jag så svetten rinner, plågas lite av smärtan i benen eller armarna.Tar i lite till. Å sen när det är över så känner jag durret i benen och armarna. Det sköna durret. Å en nöjdhet att jag klarade ännu en dag av träning. Då dras belöningsbyxorna på 🙂

 

Motivationen har man inte alltid. Men jag vet att jag mår så bra efteråt. Sen är det ju ljuvligt att en sval vårmorgon,få snöra på sig skorna och ge sig ut i den klara luften och höra fåglarna kvittra.Det är liksom livskvalitet.
Att ta sig till gymmet är lite svårare att bli motiverad till. Där är det mest pannben. Vetskapen om att det är bra att styrketräna. Kroppen vill ju arbeta, svettas och lyfta. Att kroppen mår bra av det. Å lite jag å 🙂

Vad säger Gunilla, 54 år? Vad ger träning dig?

Jag orkar mer i vardagen och mår bra av att känna att jag har en bra kondition. Jag vill bli snabbare och starkare och vill klara tuffare träningsutmaningar trots att jag har åldern emot mig…

I sista berättelsen idag delar Daniel, 40 år varför han tränar:

Träningen är ett av flera verktyg för att känna mig stark och frisk. Och som bonus behöver jag inte tänka lika mycket på vad jag äter.

 

Motivation kommer och går som med allt annat. Om man gör en livsstil, en vana, av att träna regelbundet så löser sig resten själv.

Jag har fasta tider varje vecka som jag inte tummar på. Alltså, ingen after-work, bio, dagishämtning eller sent jobbmöte på min träningstid.

Du kanske tycker att det låter som ett inskränkt och inrutat liv, men det är bara en fråga om prioriteringar.

Om du tränar tre timmar i veckan har du faktiskt 109 vakna timmar kvar att göra andra de sakerna på. Mina träningstider är helt enkelt blockade i kalendern och min omvärld respekterar det. Då blir träningen av. Varje gång.

Stort tack Ola, Gunilla, Sussie & Daniel. Wow, dags att börja med en gång!

Vilka fina berättelser. Det kan behövas en extra knuff ibland. Peppa & buffa lite på din kompis eller kollega som behöver frisk luft, en promenad eller det där träningspasset så har vi alla chans att må bra.

Det är när du har som mest att göra som träningen ofta behövs som bäst. Träning är just stressdämpande. Fånga alltid stressen i tid. Kolla av den här checklistan med stresssignaler.

4 enkla tips från coachen

  • Träna något du verkligen gillar. Ensam eller med sällskap väljer du!

 

  • Jag kan bara hålla med Daniel, att sätta av träningstid och blocka i kalendern är ett mycket effektivt tips. Du kommer iväg och träningen blir av. Vinsten är att du blir mer effektiv när du är klar och mår så bra.

 

  • Packa träningsväskan i förväg. Ställ fram den vid ytterdörren så du i princip snubblar över den och ha kul på träningen!

 

  • Sätt upp ett rimligt mål, någon utmaning som blir en resa att ta sig fram till. Det hjälper att ha ett syfte och fokus!

 

  • Tips om motivationen är helt borta. Sänk dina krav ordentligt. Testa något nytt och börja i det lilla. Det kan räcka med att göra några enkla övningar utomhus på promenaden.

 

För att jag ska ha något att se fram emot i år har jag satt upp ett genomförande & ha-kul-mål. I maj sticker jag till Kalmar och springer Wings For Life World Run. Det är ett härligt lopp där du springer så långt du hinner innan du blir omkörd av den här följebilen. Spännande, vackert och med riktig feststämning.

Säg till om du vill hänga med! Sänd ett mail så sänder jag mer information inom kort.

Alla gillar inte löpning, cykling eller konditionsidrott som är Snabbfotings nisch. Skulle du behöva annan träning berättar jag vem som kan vara passande av de träningskollegor & specialister som Snabbfoting regelbundet har kontakt med. Klicka här!

Special i april!

Hoppas vi ses i Kalmar i maj. Du får gärna komma på löpfesten och heja. I april kan du boka gå 2 för 1 vid personlig träning eller affärs-pt (ett tillfälle).

Ha en skön vecka! Hälsningar Ewa

Fortsätt följ Snabbfoting genom att vårt månadsbrev med innehåll om hållbar hälsa, ekonomi & business. Klicka på prenumeration.

Prenumerera på MÅNADSBREVET

Om Ewa Hutmacher:

Ewa Hutmacher är grundare och hälsoinnovatör på Snabbfoting. Efter att ha lämnat en lång karriär i finansbranshen är Ewa sedan 2013 utbildad lic. personlig tränare, lic kostrådgivare, cykelinstruktör och löpcoach inriktad på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och sockerberoende.

Hon är också utbildad civilekonom med stort teknikintresse och nära 25 års aktiv trading på aktie- och optionsmarknaden. Teknisk analys och småbolag inom framförallt life science och pharma är specialområden. I det tidigare professionella arbetslivet i finansbranschen märks roller som produkt-, affärsutvecklare och placeringsrådgivare.