Träning och stress. Det finns en baksida

Träning är bra. Lagom stress är bra

Alla säger att träning är bra. Träning minskar stress, gör dig stark fysiskt och mentalt. Du sover bättre, håller dig i form och gör framsteg. Ja, träning är verkligen bra. Träning behöver däremot anpassas efter livet och dina förutsättningar om det finns stressorer med i matchen.

 

Idag mår jag väldigt bra av att träna på mina villkor efter mina och livets förutsättningar. Det har inte alltid varit så. Vi behöver alla träna regelbundet och välja det vi mår bra av hållbart.

 

Träning är katabol

Värt att notera är att träning är nedbrytande. Träning startar den nedbrytande, katabola processen som innebär att alla som tränar också behöver en viss återhämtning. Efter återhämtningen bygger kroppen upp oss igen och vi blir starkare, lugnare och skapar förutsättningar för resultat.

 

En mindre grupp människor kan reagera ohälsosamt på träning och bygga upp mer stress, mer kortisol som kan vara på redan höga nivåer och få en kraftigare katabol reaktion än andra. Det kan sluta med stressfrakturer, utmattningsdepression, diverse skador med mera.

 

Idag kommer jag skriva om träning, stress och hur livets stressorer kan påverka människors hälsotillstånd och stressnivå, när träningen i kombination med stressorer bryter ner dig mer än den fyller på, och gör dig sjuk.

 

 

Jag besöker regelbundet stressforsknings- och arbetsmiljökonferenser och möter forskare som fördjupar sig i stress, träning, arbetsmiljö, livsstil och påverkan på kropp och hjärna.

Att idag arbeta i träningsbranschen, driva företaget Snabbfoting och fylla på med kunskap om stress har gett mig en rad insikter om varför träning blev något som stjälpte mig snarare än hjälpte mig i karriären.

 

Träning som inte var kul blev en ytterligare stressbelastning som ledde till ohälsa.

Jag är imponerad över alla som är i utomhusgymmet, i en gruppsal, tar en promenad eller vissa dagar bara lyfter några hantlar eller trampar lätt på en cykel. Fantastiskt att se dem röra sig.

 

Du kan aldrig veta varför din ”granne” på gymmet väljer en viss nivå. Alla har ju olika mål och syften med sitt träningspass. Att hitta ett andningshål i sin tillvaro oavsett intensitet är något alla behöver för att må bra. Den bästa träningen är den som blir av, men jag menar att din nivå behöver anpassas efter dina omständigher i livet.

 

Stress i sig är inte farligt, precis som att träning inte är farligt. Lagom stress aktiverar det sympatiska systemet och ger dig ett lätt pulspåslag som gör dig mer alert, höjer din koncentration och ökar din produktivtet för en stund. Återhämtningen behövs därefter för att lugna kroppen efter att ditt fight or flight-läge varit aktiverat. Det viktiga är att inte alltid ha en med extra anspänning och vaksamhet i kroppen. Det är ju det som är långvarig, kronisk stress.

 

En välplanerad träning får igång hjärtat, bygger kondition och utmanar musklerna. Och med rätt återhämtning är den perfekt för att må bra.

 

Om du är väldigt stressad i det kortvariga eller långvariga tillståndet behöver du justera kravbilden på hur mycket som är rimligt att prestera för dagen. Ibland kanske just promenaden är det som blir lagom, inget konstigt med det. Vi har alla olika stresströsklar. En del behöver blåsa ur en jobbig dag på jobbet med ett tufft cykelpass, andra behöver snarare ett yogapass eller en promenad.

 

Du ska strax få se en graf på vad som händer med återhämtningen om du under lång tid utsätts för stresspåslag. Några så kallade stressorer ur livet är t.ex. mycket på jobbet, skilsmässa, ekonomiska problem, oro för vänner eller föräldrar, träning utan återhämtning, dålig sömn, arbetslöshet osv.

 

Den som lever i långvarig stress – oavsett orsak – återhämtar sig sämre och sämre för varje gång en stressbelastning uppstår. Konsekvenserna kan bli förödande med stressfrakturer i kroppen, utmattningssyndrom, utmattningsdepression, minnesförlust, trötthet, minskad sexlust, diverse skador, långa sjukskrivningar med mera.

Bilden är från en arbetsmiljökonferens 2016 där en ett av de intressanta seminarierna handlade om stressbelastning och just vad som sker när man kliver över gränsen och bara faller djupare och djupare ner i ohälsa.

Fundera hur du återhämtar dig bäst?

Blanda det goda livet, träning, ett arbete du trivs med och tillfällen av återhämtning.

Idag är kraven höga från både samhälle, arbete, familj, vänner och våra barn, såväl som de krav vi ställer på oss själva. Därför behöver du en sund inställning till det som balanserar upp dig och ditt välmående.

 

 

Snart på bloggen!

Tips på hur du med wearables och livsstilsklockor kan hålla viss koll på din hälsa. Som extra hjälpmedel för att följa din livsstil. Jag använder det dagligen med bra resultat.

Vill du veta mer?

Jag skriver regelbundet om motivation, personlig utveckling och inom hållbar hälsa, träning, ekonomi och business på www.snabbfoting.se

Följ mig här, på Twitter, Facebook eller Instagram som @snabbfoting

Kontakta mig om du har frågor eller är intresserad av en föreläsning på ditt företag om hållbar hälsa och träning.

 

Gör något värdefullt för dig. Ha en fin vecka! Hälsningar Ewa

Fortsätt följ Snabbfoting genom att vårt månadsbrev. Klicka på prenumeration.

Prenumerera på MÅNADSBREVET

Om Ewa Hutmacher:

Ewa Hutmacher är grundare och hälsoinnovatör på Snabbfoting. Efter att ha lämnat en lång karriär i finansbranshen är Ewa sedan 2013 utbildad lic. personlig tränare, lic kostrådgivare, cykelinstruktör och löpcoach inriktad på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och sockerberoende.

Hon är också utbildad civilekonom med stort teknikintresse och nära 25 års aktiv trading på aktie- och optionsmarknaden. Teknisk analys och småbolag inom framförallt life science och pharma är specialområden. I det tidigare professionella arbetslivet i finansbranschen märks roller som produkt-, affärsutvecklare och placeringsrådgivare.