7 enkla mellanmål i vardagen

Vad ska man äta egentligen när man är hungrig, behöver energi eller bara är sugen på något?

Jag delar idag mina egna tips på vad som finns i mitt basförråd för att hålla nöjd och energifylld. För mig hjälper planering mycket för att få i mig rätt och tillräckligt med mat.

Du får tips på vad du kan fylla byrålådan på jobbet med och något enkelt att ställa i kylskåpet. När du springer runt och gör ärenden på stan kan det också vara en bra idé att ha några enkla förslag på vad kropp och knopp kan behöva för att hålla en jämn energinivå med stabilt humör.

 

Vad har jag alltid hemma och på kontoret:

  • Knäckebröd
  • Te
  • Havregryn
  • Russin
  • Makrill & tonfisk
  • Mjölk & yoghurt
  • Ägg (hårdkokta)
  • Frukter
  • Morötter

Jag vet att jag presterar så mycket bättre, håller humöret på topp och vikten där jag vill om jag äter regelbundet och fyller på med bra energi. Vissa saker väljer jag aktivt bort för att inte bli sötsugen eller gå upp i vikt.

Jag undviker nötter på min lista då de har väldigt högt energiinnehåll och inte mättar så mycket. Det finns heller inga energidrycker i mitt basförråd. Du får bättre resultat med riktig mat och även kan spara mycket pengar.

Fråga mig gärna om vad som är lagom proteinmängd i den träning du utför. Det är individuellt!

 

 

7 mellanmål i vardagen som alla kan fixa

 

1. En ostsmörgås går både enkelt att köpa på ett konditori eller fixa i köket på jobbet. Bröd, ost, (smör/margarin) klart!!

 

2. Ägg (hårdkokta) i tränings- eller handväskan är toppen. Två-tre stycken är grymt efter träningen om du styrketränat! Ta ett på förmiddagen som mellis så håller du till lunchen.

 

 

3. Fröknäcke med ost eller naturellt ger en energi som räcker en stund. Ett äpple eller frukt till för att bli mer mätt om du är lika hungrig som mig. 🙂

 

 

4. Havregryn, banan och mjölk! Det här är raketbränsle för alla konditionsidrottare. Numera finns också glutensäkra havregryn (obs läs noga på innehållsförteckningen).

 

 

5. Paus med en kopp te eller kaffe med kollegorna är inte dumt. En satsumas eller ett äpple för den som vill bita i något litet utan att toppa upp tanken med kcal/energi.

 

 

6. Chiapudding med kokosgrädde när du är i farten. Liten och naggande god om konsistensen och råvarorna är rätt. Kalorierna kan dra iväg rätt fort med denna så för dig som är aktiv i vardagen.

 

 

7. Smoothies går att både köpa på pressbyrån, juiceställen eller göra själv i egen mixer med frukt- eller grönsaksblandningar. Egen smoothie har hög kom igång-tröskel men det är gott. På bilden hallon och lakrits-smoothie, helt osötad.

Månadsbrev med hållbar hälsa och privatekonomi

Beställ Snabbfotings månadsbrev ”I huvudet på en trader” om du vill ha mer innehåll om hållbar hälsa, aktier och business.

 

Följ oss så missar du inget. Klicka för att prenumerera.

Prenumerera på MÅNADSBREVET

 

Nu ska jag äta ett riktigt enkelt mellanmål. En banan får det bli!

Ha en härlig vecka! Gör något du mår bra av. Det förtjänar du!

Har du frågor? Välkommen att kontakta mig.

Ewa Hutmacher

Civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach, affärs-pt och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och socker.