Frukost och gröttips för att starta rätt

Välkommen tillbaka från semestern. Låt oss göra en bra höst tillsammans!

Idag kan du läsa om fem olika förslag på frukostar för att du ska starta rätt och orka mer på jobbet.

Klassisk havregrynsgröt (3 min)

En av mina favoriter på morgonen som är både enkel och god att tillaga är den klassiska havregrynsgröten gjord på 2 dl vatten, lite salt och 1 dl havregryn. Går att göra i mikrovågsugnen medan du pysslar med annat. Som tillbehör brukar jag välja en skvätt mjölk och lite färska eller frysta bär.

Steel cut oats, riktigt god som helgfrukost (6-8 min)

I sommar har  jag provat att göra gröt med steel cut oats, en dyrare och ”lyxigare” variant av havregrynsgröt. Jag gissar att du mest troligen inte tar dig tid att göra denna på en vardag (6-8 min). Den här gröten är otroligt god och det är mer mjölkprodukter i än traditionell havregrynsgröt. För att piffa till gröten ytterligare ett snäpp fungerar valfri frukt som du kan garnera eller ha i. Min favorit är äpple, en matsked kokos och lite kanel ovanpå.

Osockrad hallonhavregrynsgröt (2-3 min)

Det här receptet är väldigt snabbt och enkelt. Det enda du behöver är ca dubbelmängd kokande vatten som osötad havregrynsblandning med hallonbitar. Det står och drar i en minut och sedan är frukosten eller mellanmålet klart att äta. För att du ska få ännu mer vitaminer i dig kan du garnera med frukt eller bär du gillar. Denna gröt är osockrad men behöver du något sött ger kokos lite sötma eller en smula socker om du tycker det blir för surt och trist. 🙂

Bärsmoothie, 1 portion (3-5 min)

  • 1-2 dl naturell yoghurt eller fil
  • 1-2 dl mjölk
  • en kopp med valfria frysta bär, t ex hallon och blåbär

Blanda och mixa med stavmixer. Färdig i en handvändning. Billig och god i jämförelse med smoothies du köper på ställen ute.

Frukostmöte och kaffe på kondis för dig med tidsbrist

  • En kaffe och ett grövre bröd med skinka, ost eller leverpastej

Fungerar utmärkt som alternativ till hemmafrukosten. Ett grövre bröd med tex fullkorn, ost eller skinka som pålägg gör att du klarar dig till lunch. Vill du hålla det ”smalt/kalorisnålt” skippar du juice och yoghurt som annars får kalorimängden att sticka iväg.

Snabbfoting är nu på plats efter 4 veckors semester

Det är viktigt att att stanna upp, reflektera och ladda batterierna. Jag har fått chans att återhämta mig och har prioriterat en lång semester. Jag, Ewa Hutmacher är motiverad att möta hösten med dig och ditt företag. Jag sätter igång direkt första dagen med friskvårdsuppdrag hos företag.

Berätta om du vill läsa något särskilt på Snabbfotings blogg. Det går bra att maila önskemål här!

Missa inte månadsbrevet med hållbar hälsa, ekonomi, aktier och business

Följ gärna mitt kostnadsfria helt oberoende månadsbrev I huvudet på en trader där jag delar erfarenheter om hållbar hälsa, ekonomi och business. Helt osponsrat och endast redaktionellt innehåll. En längre tid har jag talat om signaler som lett till att jag i maj/juni minskade till mycket större cashandel i min aktieportfölj än vanligt. Nästa nummer blir det bland annat snack om just sommarbörsen.

Prenumerera på MÅNADSBREVET

 

Välkommen att kontakta mig om du har frågor eller vill diskutera friskvård.

Starta lugnt och lätt efter din semester. Ha en fin vecka!

Founder Snabbfoting: Ewa Hutmacher

Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och sockerberoende.

Snabbfoting erbjuder friskvård och affärsmöten utomhus med träning och utbildning inom hållbar hälsa, privatekonomi och business till medelstora och stora företag, chefer och ledningsgrupper.