10 snabba för att vara trygg i löpspåret

Hösten, färglad natur och mörkret närmar sig

Snart kommer hösten och det har redan blivit mörkare på kvällen. Det är allas rätt att få vara ute och röra sig och springa året runt och samtidigt känna sig trygga. Jag är ute året runt i olika väder och de flesta tider. Jag har några tips till dig som också vill njuta av friheten och glädjen på utomhusrundan oavsett om du är ute själv eller med sällskap.

Jag får ofta frågor av löpare i Stockholm och runt om i landet. Flera av mina kunder gör sina egna löppass alldeles ensamma problemfritt och utan rädsla. De allra flesta känner sig trygga att vara utomhus även när det mörknar när de växer in i löpningen och blir mer rutinerade. Men jag har full förståelse för att jag och många även väljer träningsrundor och promenadstråk med omsorg de mörka höstkvällarna.

Själv springer jag alla mina pass utomhus men löpbandet fungerar bra som reservalternativ för mig om vädret är botten, det är isigt eller om jag väljer udda tider eller platser.

10 tips från coachen för att vara tryggare i löpspåret

  1. Spring med sällskap. Dra ihop några kompisar och träna fast tid varje vecka.
  2. Ha en telefon med dig och ring någon att småprata med.
  3. Spring dagtid när det är ljust och på platser där andra vistas.
  4. Gå med i en facebookgrupp för löpare. Du hittar enkelt några som vill springa och håller samma tempo som dig. Fråga mig om (facebookgrupptips så berättar jag vad som kan passa).
  5. Skaffa en hund att springa med eller låna grannens. Bli dagmatte och kör löpningen dagtid samtidigt som du tjänar en mindre peng samtidigt.
  6. Spring till välbesökt utegym och gör löpstyrka. Jogga tillbaka som nedvarning på hemvägen.
  7.  Kör ett kortare intervallpass i en backe nära ditt hem där det är upplyst.
  8.  Skippa musik när du är helt ensam och mörkret faller för att kunna vara mer uppmärksam.
  9.  Köp ett träningsbälte med ett överfallslarm. Finns många fina bälten för någon hundralapp.
  10.  Ha en visselpipa runt handleden och bär färgstarka kläder. Kostar nästan inget jämfört med överfallslarm.

 

Om du känner att du vill arbeta vidare med din egen löpning, friskvård eller få inspiration i höst till träning svarar jag gärna på dina frågor över en enkel kostnadsfri konsultation. Klicka här för att välja tid!

 

Låt träningen vara din stund som du blir återhämtad av. Gör det du behöver för att få träningen gjord!

Nästa månadsbrev är på väg i september

Följ gärna mitt kostnadsfria helt oberoende månadsbrev I huvudet på en trader där jag delar erfarenheter om hållbar hälsa, ekonomi och business. Helt osponsrat och endast redaktionellt innehåll. Jag kommer berätta om att vara njutningslöpare och hur löpningen förändrat min tillvaro.

 

Prenumerera på MÅNADSBREVET

 

Önskar dig en fin höst med mycket rörelseglädje.

Founder Snabbfoting: Ewa Hutmacher

Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsprocesser och sockerberoende.

Snabbfoting erbjuder friskvård och affärsmöten utomhus med träning och utbildning inom hållbar hälsa, privatekonomi och business till medelstora och stora företag, chefer och ledningsgrupper.