Bättre hälsa och motivation med aktivitetsmätare!

Har du några knep för att träna och röra dig mer i vardagen?

Att röra sig och att träna är helt naturligt för en del. Andra har svårt att få tillräckligt med vardagsmotion eller träning av olika skäl.

Att röra sig får oss att leva längre, minska våra folksjukdomar och prestera bättre i arbetet. Samtidigt ger det tillfredställelse och återhämtning för att hantera stress bättre.

Trots alla positiva effekter av den dagliga vardagsmotionen, att stå upp, det där extra trappsteget eller pausen mellan mötena så gör vi det inte. Jag arbetar med att få fler att röra sig med affärsmöten med träning och utbildning samt digitala tjänster. Jag har en passion för rörelseglädje efter att ha upplevt så stor effekt av att börja träna och röra mig mer.

Behöver du tips för att hålla igång? Läs vad några intervjuade berättar!

Vad är en aktivitetsmätare?

En aktivitetsmätare är en sensor som du kan fästa  på olika ställen på kroppen. Aktivitetsmätare kan följa och mäta olika variabler för att du ska få en inblick i olika nyckeltal för hälsa. De är ett motiverande och inspirerande hälsoverktyg som ger både insikt och sporre i vardagen.

Vad är möjligt att följa upp med aktivitetsmätare och digitala verktyg?

Här listar jag det som många frågar mig om. En standardmätare visar ofta flera av de mätetal du ser på listan. Du har kanske sett fler än så, eller blir förvånad över saker som går att mäta?

Listan kan göras mycket längre och utvecklingen går snabbt. För vården finns ännu fler intressanta variabler som gör stor skillnad för både patient och vårdpersonal.

  • Steg
  • Sträcka – distans
  • Trappor – våningar/höjd
  • Vilopuls
  • Tid i olika pulszoner
  • Blodtryck (separat digital utrustning)
  • Konditionsnivå
  • Sömnkvalité med cykler
  • Sömntid
  • Stressnivå (avancerade mätare, ofta medicinska)
  • Snabb-EKG (avancerade mätare, medicinska)
  • Kropphållning
  • Simlängder
  • Energiförbrukning
  • Känslor/humör (avancerade mätare, ofta medicinska)

Hur kan du dra nytta av aktivitetsmätare och digital utrustning?

När du enkelt och tydligt kan se vad du åstadkommer under en dag blir det där extra trappsteget några ytterligare steg till för att toppa upp till 5000 eller 7000 helt naturligt. Du kommer plötsligt bli medveten om flera olika variabler som påverkar din hälsa positivt.

En del tycker att det är spännande kunna ha möjlighet att få insikt och följa sin egna hälsa med några utvalda nyckeltal. Att få påminnelser tex en gång per timme att det är dags att ta några steg och gå och hämta en kaffe och snacka med kollegorna kan göra väldigt gott för din livskvalité och hälsa på sikt.

Det kan vara riktigt motiverande för en del att se utfall direkt av vardagsrörelse och få pepp av sitt fitnessarmband med härliga kommentarer att det är dags att köra igång, gå från skrivbordet eller nå mål du kan sätta upp själv som är rimliga. Det går ofta att koppla ihop sig med kompisar eller kollegor om man tycker det är sporrande för motivationen.

Att börja gå en hållplats eller cykla till affären istället för att använda bilen kan vara det som gör skillnaden från att drabbas av övervikt eller diabetes på lång sikt.

Jag har dagligen nytta av digital teknik i arbetet och i min vardag

Jag har testat många olika aktivitetsmätare senaste åren både privat och i mitt yrkesliv. Jag har god koll på funktioner, kvalité, tillförlitlighet, märken och vad aktivitetsmätare och kringutrustning kan användas till för förebyggade hälsa och mätbara hälsovinster. Jag kommer inte namnge eller kommentera några leverantörer eller produkter då jag är opartisk.

Numera använder jag pulsutrustning för utvalda tjänster som Snabbfoting utför. För egen del får jag möjlighet att hålla koll på steg och distans. Jag brukar faktiskt märka att pulsen uppför sig annorlunda när jag har förkylningar på gång. Med digital teknik går det också att läsa av att vi tränar i de zoner som gör att vi får ut det vi vill i träningen. Syftet uppfylls bättre både för vanliga motionärer och nybörjare.

Viktigt att komma ihåg är att vanliga aktivitetsmätare är konsumentprodukter som just bara visar siffror och inte drar slutsatser av dina värden. Du kan få se hur dina värden ligger inom en normalfördelning för en population men inte hur det står till exakt med din hälsa.

Det finns mer avancerade medicinska aktivitetsmätare och produkter som hjälper dig om du har t ex högt blodtryck, problem med hjärta, hög vilopuls eller liknande. Då gäller det självklart att ha kontakt med vården för rätt hjälp.

Fundera över ditt syfte när du väljer aktivitetsmätare

Marknaden svämmar över av märken och prisklasser för fitnessband och aktivitetsmätare. Det kan lätt bli en djungel och det behöver inte vara den allra dyraste som är rätt för dig. Tänk funktionalitet, hur lätt den ska vara att använda och vad du vill få ut av din mätare. Priserna varierar vanligen från några hundralappar till nära 4000 kr. Det finns ingen anledning att köpa de allra dyraste om det inte är någon specialfunktion du behöver och vill vara först med på marknaden och bland kollegorna. Är sömnfunktion, simlängder, puls eller steg det som betyder mest för dig? Fundera på vad du vill ha och behöver.

Jag har under många åren köpt mycket utrustning i olika prisklasser för tester i Snabbfoting och för att anpassa mina tjänster. Jag har bra koll på användingsområde, kvalité och service från olika leverantörer. Även de enkla och rätt billiga produkterna kan ha ett syfte i sig.

Kontakta mig gärna om du har frågor eller vill boka mig som föreläsare till ditt företag för hur ni kan dra nytta av hälsoutveckling med digitala verktyg och pulsmätning.

Föreläsningar

Mer om aktivetsmätning och träningsklockor i höst

I nästa artikel om aktivitetsmätare, träning och vardagsmotion i höst kommer jag berätta mer om hur lätt det är att påverka med små vardagsaktiviteter i med exempel i en omräkningstabell. Jag kommer också berätta mer framöver om kvalitetsskillnader mellan märken och hjälpa dig snabbvärdera de siffror som redovisas. Vad är relevant att ha koll på?

Idag har jag berört just aktivitetsmätare. Det finns givetvis en mängd med träningsklockor, mer avancerade och som har andra funktioner med träningsinrikting. De kan bidra som positivt stöd i träningen med tex intervallhantering eller liknande.

Prova att utmana dig den här veckan! Något som du mår allra bäst av.

Följ gärna månadsbrevet om hållbar hälsa, ekonomi och business för fler artiklar.

Hälsningar Ewa

Om Ewa Hutmacher, founder Snabbfoting: Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsarbete och sockerberoende.

Snabbfoting erbjuder medelstora och stora företag digitala friskvårds- och utbildningstjänster samt effektiva affärsmöten med enkel träning för hållbar hälsa och business. Idéer blir verklighet med motion.