3 träningstips för att avsluta året på topp!

Avsluta året på topp! 15 minuter räcker.

När du har som mest att göra behöver du träningen som mest. Varje halvtimme du sätter av för träning eller egentid får du åter flera gånger. Det ger dig minskad stressnivå, ökat välbefinnande och bättre prestationsförmåga på arbetet.

 

Tänk känslan att få smita iväg bara 15 minuter från alla krav och göra något som fyller dig med energi, ger fokus och gör dig piggare resten av dagen. Du kommer få mycket tillbaka och bli en ny människa. Är du en av dem som redan är igång med träningen? Fokusera isåfall på ren återhämtning!

Träningen ger dig lugnare andning, avslappning och du känner välbefinnande efteråt. Du kommer kontrollera ditt blodsocker bättre, bli vänligare mot omgivningen och får mer gjort för att du prioriterat rätt.

15 minuter per dag för ökat välbefinnande!

Vad har du störst behov av för att höja din energinivå? Vad som får dig att må bra är väldigt individuellt. Jag väljer själv ofta löpning, promenader, yoga eller några rörelseövningar för att känna tillfredställelse och skärpa på arbetet och välmående i livet. Det räcker med en liten stund varje dag av det kroppen önskar mest.

Stora delar av livet blundade jag för behovet att ta mig tid för korta ögonblick med träning. Idag prioriterar jag träning och återhämtning före allt annat för att må bra och vara hållbar i vardagen. Jag rekommenderar dig att ta hand om kroppen för att orka prestera med både kroppen och knoppen och må bra i längden.

Den dolda stressen! Intervjuad av MåBra

3 enkla tips för 15 minuter!

Cirkelträning – snabbt intensivt pass med styrke- eller konditionsträning. Cirkelträning kan göras enbart med kroppsvikt eller några enkla redskap som hantlar, hopprep, gummiband. Det räcker med 3-4 olika övningar 2-3 varv, en paus efter varje varv är lämplig. Detta är mycket enkelt och bra träning som är gjord på 15 minuter eller mer om du känner för det. Riktig energikick!

Rask promenad – på morgon, kväll eller lunchen med frisk luft och en solstrimma. Det är som honung för själen och stressnivåerna. Många får möjlighet att samla och sortera sina tankar dessa stunder.

Njut gärna av en park eller vatten om du hittar så finner du ännu mer lugn för att ladda dina batterier. Att göra ärenden och kryssa runt och fixa saker på lunchen är inte återhämtningstid, det stressar upp dig ytterligare.

Sorry, promenad mellan affärer räknas inte utan leder snarare till att du behöver återhämta dig mer.

Avslappnande övningar – behöver du komma ner i varv, få ned andningen i magen istället för att andas upp i bröstkorgen med höga spända axlar? Ge de själv utrymme att gå ifrån till en lugn plats där du kan göra några lugna rörelseövningar eller yogaflöden och rent av andas dig till återhämtning. Du kommer ge rum för välbehag, nedvarvning och fokus!

 

Min rekommendation är att du tar dig tid för att röra dig eller träna minst 15 minuter varje dag även när du har som mest att göra och upplever att du inte hinner.

Har du ej tid att sätta av tid för ökat välbefinnande idag kommer du få betala tillbaka för ohälsa i en framtid.

Att regelbundet röra sig gör att du lägger grund för goda vanor överlag. Det kommer snart gå av sig självt och bidrar till och med till att dina matvanor blir bättre och måltiderna mer regelbundna.

Snabbfoting förespråkar ett hållbart synsätt till arbetsliv, kost- och träningsrutiner. Det vinner i längden på alla sätt!

Ge dig själv bästa förutsättningar för att leva och arbeta hållbart. Din julklapp och ditt nyårslöfte till dig själv.

Det finns inga stålmänniskor. Vad behöver du göra för att göra 2018 till ett riktigt bra år?

Behöver du inspiration kan du kika i julkalendern med några tips och även utvalda bloggartiklar. Följ Snabbfotingbloggen framåt för artiklar om hållbar hälsa, hållbar business och ekonomi. Numera skriver även Fredrik i månadsbrevet och på bloggen. Håll utkik!

 

Prenumerera på månadsbrevet!

 

 

Ha en fin vecka! Hälsningar Ewa

Kontakta mig

Ewa Hutmacher, founder Snabbfoting: Utbildad civ. ekonom, personlig tränare, MI-coaching, löpcoach och kostrådgivare med inriktning på kommunikation, beteenden, förändringsarbete.

 

Vi hjälper företag att skapa hållbar hälsa, bättre beslutsfattande och innovationskraft med digitala friskvårds- och utbildningstjänster samt effektiva affärsmöten med enkel träning.

Kontakta oss